Veel Vlaamse boetes op kilometerheffing nog niet geïnd

Vooral buitenlandse trucks

Sinds de kilometerheffing voor vrachtwagens in 2016 begon zijn er in Vlaanderen al voor bijna 64 miljoen euro boetes uitgeschreven. Het grootste deel van dat geld – bijna 75% – is afkomstig van buitenlandse vrachtwagens.

In 2021 schreef het handhavingscentrum in totaal 32.231 boetes uit. De mobiele controleploegen van de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel) schreven er 956 uit. Vlaams parlementslid Peter Van Rompuy (CD&V) zegt dat Vlabel stelselmatig de efficiëntie en de effectiviteit van de gevoerde handhaving moet verhogen. Hij wil dat mobiele teams nog sneller kunnen ingrijpen wanneer buitenlandse vrachtwagens met openstaande boetes het Belgische grondgebied weer binnenrijden, desnoods door de betrokken vrachtwagens te takelen. Dat gebeurde al overigens al 149 keer.

Inningspercentage

Minder goed nieuws voor de Vlaamse gewestkas is dat het inningspercentage over de hele periode 2016-2021 minder dan 70% bedraagt. Voor bijna 21 miljoen euro van het boetegeld is nog altijd niet geïnd. Voor 4,1 miljoen moeten de belastingdiensten daarvoor aankloppen bij Belgische transporteurs, voor 16,8 miljoen bij buitenlandse. Het hoogste aantal openstaande boetes voor één voertuig bedraagt 159. Het gaat om een onderneming die intussen in faling ging. De mogelijke invordering van deze boetes hangt af van het verloop van het faillissementsdossier.

Sinds 2020 steeg het aantal uitgeschreven boetes beduidend. Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) verklaart dit door de verdere optimalisatie van de controleacties en verfijningen aan de handhavingsinfrastructuur. Daardoor nam ook het inningspercentage toe. In 2020 bedroeg het 73,98%.

Van 2016 tot 2021schreef het handhavingscentrum al 8.304 boetes uit voor vrachtwagens met een Belgische nummerplaat en 6.680 met een Nederlandse. Polen staat op drie met 3.465 boetes, gevolgd door Duitsland, Spanje, Roemenië, Frankrijk, Litouwen en Bulgarije. Bij de mobiele controles – die veel kleiner in aantal zijn – is Frankrijk de koploper met 198 nummerplaten, gevolgd door Roemenië, Polen, Spanje en dan pas België, gevolgd door Duitsland en Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Veel Vlaamse boetes op kilometerheffing nog niet geïnd | NT

Veel Vlaamse boetes op kilometerheffing nog niet geïnd

Vooral buitenlandse trucks

Sinds de kilometerheffing voor vrachtwagens in 2016 begon zijn er in Vlaanderen al voor bijna 64 miljoen euro boetes uitgeschreven. Het grootste deel van dat geld – bijna 75% – is afkomstig van buitenlandse vrachtwagens.

In 2021 schreef het handhavingscentrum in totaal 32.231 boetes uit. De mobiele controleploegen van de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel) schreven er 956 uit. Vlaams parlementslid Peter Van Rompuy (CD&V) zegt dat Vlabel stelselmatig de efficiëntie en de effectiviteit van de gevoerde handhaving moet verhogen. Hij wil dat mobiele teams nog sneller kunnen ingrijpen wanneer buitenlandse vrachtwagens met openstaande boetes het Belgische grondgebied weer binnenrijden, desnoods door de betrokken vrachtwagens te takelen. Dat gebeurde al overigens al 149 keer.

Inningspercentage

Minder goed nieuws voor de Vlaamse gewestkas is dat het inningspercentage over de hele periode 2016-2021 minder dan 70% bedraagt. Voor bijna 21 miljoen euro van het boetegeld is nog altijd niet geïnd. Voor 4,1 miljoen moeten de belastingdiensten daarvoor aankloppen bij Belgische transporteurs, voor 16,8 miljoen bij buitenlandse. Het hoogste aantal openstaande boetes voor één voertuig bedraagt 159. Het gaat om een onderneming die intussen in faling ging. De mogelijke invordering van deze boetes hangt af van het verloop van het faillissementsdossier.

Sinds 2020 steeg het aantal uitgeschreven boetes beduidend. Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele (N-VA) verklaart dit door de verdere optimalisatie van de controleacties en verfijningen aan de handhavingsinfrastructuur. Daardoor nam ook het inningspercentage toe. In 2020 bedroeg het 73,98%.

Van 2016 tot 2021schreef het handhavingscentrum al 8.304 boetes uit voor vrachtwagens met een Belgische nummerplaat en 6.680 met een Nederlandse. Polen staat op drie met 3.465 boetes, gevolgd door Duitsland, Spanje, Roemenië, Frankrijk, Litouwen en Bulgarije. Bij de mobiele controles – die veel kleiner in aantal zijn – is Frankrijk de koploper met 198 nummerplaten, gevolgd door Roemenië, Polen, Spanje en dan pas België, gevolgd door Duitsland en Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement