De lange, zware vrachtwagens (LZV’s) mogen met een basisontheffing rijden op alle wegen die daarvoor zijn vrijgegeven. Dit LZV-wegennetwerk omvat vrijwel alle hoofdwegen en grotere industrieterreinen. Veel bedrijven zijn echter gevestigd op minder goed ontsloten plekken, en daardoor onbereikbaar voor LZV’s.

Dat kunnen bijvoorbeeld fabrieken of bedrijven zijn die niet aan de hoofdweg of op een industrieterrein zitten, of locaties zijn waar gedurende een bepaalde tijd veel transporten plaatsvinden, zoals bij de aanleg van zonneparken.

De huidige wetgeving biedt wel de mogelijkheid voor die wegen een incidentele ontheffing af te geven. Die optie is echter alleen mogelijk voor vervoerders die met hun bedrijf van oudsher op een voor LZV’s wat minder toegankelijke locatie zitten.

Afgewezen

TLN wil graag dat het toepassingsgebied van deze regeling ook voor andere bedrijven of voor specifieke laad- en loslocaties wordt opengesteld. Een aanvraag wordt nu standaard afgewezen omdat de wet daar niet in voorziet.

Een incidentele ontheffing biedt volgens TLN het voordeel dat specifieke voorwaarden toegevoegd kunnen worden om de veiligheid te garanderen. Ook is er daardoor zicht op het aantal LZV’s dat op de route mag rijden. TLN heeft het voorstel ingebracht in het Overleg Centrale OntheffingsVerlening (OCOV) van de RDW ingebracht.

Er rijden in Nederland ongeveer 3.000 LZV’s rond. Deze trucks met aanhanger zijn maximaal 25,25 meter lang en mogen 60 ton wegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement