Waberer’s moet stijgende lijn loslaten, toont zich toch tevreden

Kwartaalcijfers

Waberer’s houdt zich behoorlijk staande in het eerste kwartaal. De omzet van het Hongaarse transportbedrijf steeg naar 158 miljoen euro, bijna 12% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat maakte echter pas op de plaats en de winst viel fors lager uit.

De omzetstijging komt vooral voor rekening van het internationale transport (+16,9%). De divisie voor regionale congtractlogistiek deed het ook goed (+9%), zo blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal.

In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de ebit echter slechts 1% hoger uit dan een jaar eerder, op 4,6 miljoen euro. De nettowinst daalde met 36% naar 1,7 miljoen euro, waardoor de marge van het bedrijf nu op 1,1% uitkomt.

Waberer’s zag de afgelopen kwartalen zijn bedrijfsresultaat nog fors stijgen. De Hongaren zagen daarin bewijs dat de nieuwe bedrijfsstrategie zijn vruchten afwerpt. Sinds 2020 zet het bedrijf in op vaste trade-lanes en contractlogistiek, en wil het zich verder terugtrekken uit het spotvervoer.

Waberer’s-ceo Zsolt Barna verwacht dat de gestegen kosten in de komende maanden kunnen worden gecompenseerd door verhoging van de tarieven. Het bedrijfsresultaat zou dan in de tweede helft van het jaar weer moeten doorgroeien, stelt hij.

Chauffeurstekort

Barna stelt in een toelichting tevreden te zijn over de resultaten. Hij schrijft verder dat het bedrijf in het eerste kwartaal niet direct geraakt werd door de oorlog in Oekraïne. Wel kreeg de transportreus te maken met de indirecte effecten van het conflict. De belangrijkste daarvan is het toenemende tekort aan chauffeurs doordat Oekraïense truckers zijn vertrokken naar het thuisland.

Waberer’s probeert daar iets aan te doen door chauffeurs aan te trekken van ‘overzee’. De transporteur is daarvoor inmiddels een proefproject gestart. Als dat een succes wordt, is het concern van plan meer gebruik te gaan maken van chauffeurs uit derde landen.

Investeringen

Waberer’s heeft voor de komende periode verder flinke investeringen in warehousing, overnames en vervanging van het wagenpark aangekondigd. Zo heeft de transportreus vorige maand in eigen land de specialist in geconditioneerd vervoer Gyarmati Trans Kft overgenomen om zijn positie in dat segment uit te bouwen.

Om de aankomende investeringen te bekostigen gaf het bedrijf begin april obligaties uit ter waarde van 111 miljoen euro.  In een toelichting meldt het bedrijf dat de opbrengst van die schuldpapieren verder kan worden gebruikt voor het afbouwen van de schuldenlast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Waberer’s moet stijgende lijn loslaten, toont zich toch tevreden | NT

Waberer’s moet stijgende lijn loslaten, toont zich toch tevreden

Kwartaalcijfers

Waberer’s houdt zich behoorlijk staande in het eerste kwartaal. De omzet van het Hongaarse transportbedrijf steeg naar 158 miljoen euro, bijna 12% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat maakte echter pas op de plaats en de winst viel fors lager uit.

De omzetstijging komt vooral voor rekening van het internationale transport (+16,9%). De divisie voor regionale congtractlogistiek deed het ook goed (+9%), zo blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal.

In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de ebit echter slechts 1% hoger uit dan een jaar eerder, op 4,6 miljoen euro. De nettowinst daalde met 36% naar 1,7 miljoen euro, waardoor de marge van het bedrijf nu op 1,1% uitkomt.

Waberer’s zag de afgelopen kwartalen zijn bedrijfsresultaat nog fors stijgen. De Hongaren zagen daarin bewijs dat de nieuwe bedrijfsstrategie zijn vruchten afwerpt. Sinds 2020 zet het bedrijf in op vaste trade-lanes en contractlogistiek, en wil het zich verder terugtrekken uit het spotvervoer.

Waberer’s-ceo Zsolt Barna verwacht dat de gestegen kosten in de komende maanden kunnen worden gecompenseerd door verhoging van de tarieven. Het bedrijfsresultaat zou dan in de tweede helft van het jaar weer moeten doorgroeien, stelt hij.

Chauffeurstekort

Barna stelt in een toelichting tevreden te zijn over de resultaten. Hij schrijft verder dat het bedrijf in het eerste kwartaal niet direct geraakt werd door de oorlog in Oekraïne. Wel kreeg de transportreus te maken met de indirecte effecten van het conflict. De belangrijkste daarvan is het toenemende tekort aan chauffeurs doordat Oekraïense truckers zijn vertrokken naar het thuisland.

Waberer’s probeert daar iets aan te doen door chauffeurs aan te trekken van ‘overzee’. De transporteur is daarvoor inmiddels een proefproject gestart. Als dat een succes wordt, is het concern van plan meer gebruik te gaan maken van chauffeurs uit derde landen.

Investeringen

Waberer’s heeft voor de komende periode verder flinke investeringen in warehousing, overnames en vervanging van het wagenpark aangekondigd. Zo heeft de transportreus vorige maand in eigen land de specialist in geconditioneerd vervoer Gyarmati Trans Kft overgenomen om zijn positie in dat segment uit te bouwen.

Om de aankomende investeringen te bekostigen gaf het bedrijf begin april obligaties uit ter waarde van 111 miljoen euro.  In een toelichting meldt het bedrijf dat de opbrengst van die schuldpapieren verder kan worden gebruikt voor het afbouwen van de schuldenlast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement