Ministerie trekt stekker uit super-ecocombi

XXL-trucks

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft geen vervolg aan de verkenning van de super-ecocombi. Daarmee lijkt het wegdebuut van de extra lange trucks van de baan.

Dat bevestigt het ministerie van IenW.

Het was al enige tijd stil rond de verkenning van de SEC in Nederland. Een jaar geleden zette de RDW een streep door een beoogde praktijkproef met de lange trucks nadat uit onderzoek was gebleken dat er te veel risico’s verbonden zijn aan het rijden met de extra lange vrachtautocombinatie. Vooral op het onderliggende wegennet zou de verkeersveiligheid niet gegarandeerd zijn.

Financiering

Na die domper moesten de betrokken partijen op zoek naar financiering van nieuw onderzoek. Ewals Cargo Care, dat tijdens de afgeschoten praktijkproef het spits had willen afbijten op de corridor tussen Rotterdam en Venlo, liet destijds weten dat er met technische aanpassingen nog veel verbeteringen mogelijk waren. De betrokken partijen maakten vervolgens een doorstart met het project. De top van het ministerie heeft nu echter besloten dat zorgen over risico’s voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid de doorslag moeten geven.

Op sociale media wordt teleurgesteld gereageerd op het nieuws. Volgens directeur Janko van der Baan van Scania Benelux had de super-ecocombi de potentie om twee vliegen in een klap te slaan. ‘We hebben een groot chauffeurstekort en moeten ook verduurzamen’, schrijft hij op LinkedIn. ‘Dit had net als de LZV jaren geleden een innovatiestap kunnen zijn voor Nederland.’

De super-ecocombi is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een zogenoemde dolly verbonden zijn. Daarmee is de SEC fors langer dan de LZV, die een maximale lengte heeft van 25,25 meter en die wel op een groot deel van de Nederlandse hoofdwegen is toegelaten. Onlangs kondigden Denemarken, Zweden en Spanje aan proeven te starten of een deel van het wegennet op te stellen voor super-ecocombi.

Ewals Cargo Care

Ewals Cargo Care, dat in Nederland de afgelopen jaren gold als voorvechter van de SEC, werkt inmiddels in Duitsland samen met Volkswagen aan inzet van de XXL-trucks op de terreinen van de autofabrikant. Ewals wil uiteindelijk in Duitsland ook op de openbare weg gaan rijden met de super-ecocombi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Ministerie trekt stekker uit super-ecocombi | NT

Ministerie trekt stekker uit super-ecocombi

XXL-trucks

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft geen vervolg aan de verkenning van de super-ecocombi. Daarmee lijkt het wegdebuut van de extra lange trucks van de baan.

Dat bevestigt het ministerie van IenW.

Het was al enige tijd stil rond de verkenning van de SEC in Nederland. Een jaar geleden zette de RDW een streep door een beoogde praktijkproef met de lange trucks nadat uit onderzoek was gebleken dat er te veel risico’s verbonden zijn aan het rijden met de extra lange vrachtautocombinatie. Vooral op het onderliggende wegennet zou de verkeersveiligheid niet gegarandeerd zijn.

Financiering

Na die domper moesten de betrokken partijen op zoek naar financiering van nieuw onderzoek. Ewals Cargo Care, dat tijdens de afgeschoten praktijkproef het spits had willen afbijten op de corridor tussen Rotterdam en Venlo, liet destijds weten dat er met technische aanpassingen nog veel verbeteringen mogelijk waren. De betrokken partijen maakten vervolgens een doorstart met het project. De top van het ministerie heeft nu echter besloten dat zorgen over risico’s voor de fysieke infrastructuur en de verkeersveiligheid de doorslag moeten geven.

Op sociale media wordt teleurgesteld gereageerd op het nieuws. Volgens directeur Janko van der Baan van Scania Benelux had de super-ecocombi de potentie om twee vliegen in een klap te slaan. ‘We hebben een groot chauffeurstekort en moeten ook verduurzamen’, schrijft hij op LinkedIn. ‘Dit had net als de LZV jaren geleden een innovatiestap kunnen zijn voor Nederland.’

De super-ecocombi is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een zogenoemde dolly verbonden zijn. Daarmee is de SEC fors langer dan de LZV, die een maximale lengte heeft van 25,25 meter en die wel op een groot deel van de Nederlandse hoofdwegen is toegelaten. Onlangs kondigden Denemarken, Zweden en Spanje aan proeven te starten of een deel van het wegennet op te stellen voor super-ecocombi.

Ewals Cargo Care

Ewals Cargo Care, dat in Nederland de afgelopen jaren gold als voorvechter van de SEC, werkt inmiddels in Duitsland samen met Volkswagen aan inzet van de XXL-trucks op de terreinen van de autofabrikant. Ewals wil uiteindelijk in Duitsland ook op de openbare weg gaan rijden met de super-ecocombi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement