Dat blijkt uit een voorstel waarover de milieucommissie (ENVI) van het Parlement een compromis heeft bereikt. De plannen, die nog moeten worden bekrachtigd in een stemming, omvatten invoering van een ETS voor het commerciële wegtransport in 2025, een jaar eerder dan de Europese Commissie oorspronkelijk van plan was.

Begin deze maand keerde de transportcommissie van het EU-parlement zich nog tegen de plannen omdat de brandstofprijzen ook zonder extra heffing al de pan uit rijzen. Om grotere onvrede bij consumenten te voorkomen, willen de partijen in Brussel nu dat pompstations tot 2029 onderscheid gaan maken tussen commerciële en niet-commerciële klanten.

Het is echter maar de vraag hoe de controle daarop eruit zou moeten zien. Volgens EP-rapporteur Peter Liese, die in het parlement verantwoordelijk is voor het wetsvoorstel, zijn veel lidstaten om die reden tegen die scheiding van particuliere en commerciële consumptie.

Noodrem

Om te voorkomen dat transportbedrijven te hard geraakt worden door de brandstoftaks, wil de milieucommissie verder een prijsplafond van 50 euro per ton CO2. Ook moeten brandstofleveranciers gedwongen worden een deel van de extra kosten zelf te absorberen, stellen de commissieleden. Ook stemmen zij waarschijnlijk voor een ‘noodrem’, waarbij de uitbreiding van het ETS niet doorgaat als de brandstofprijzen hoger liggen dan het recordniveau van maart van dit jaar.

De EU-brandstoftaks is een omstreden onderdeel van het vergroeningspakket ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie. Voor het wegvervoer geldt dat de brandstofleveranciers CO2-rechten moeten verwerven, een procedé waarmee het ETS het karakter krijgt van een brandstoftaks.

De stemming in de milieucommissie van het EU-parlement vindt aanstaande dinsdag plaats. In juni volgt nog een plenaire stemming. Over het resultaat moet dan vervolgens in de Europese Raad met de lidstaten worden onderhandeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement