Volgens TLN hebben betrokken partijen veel tijd, energie en geld in het project geïnvesteerd. Toen het ministerie aankondigde de stekker uit de SEC te trekken, werkten zij al aan een doorstart waarbij nieuwe SEC-combinaties getest zouden worden op de RDW-testbaan.

‘Onduidelijkheid en onzekerheid over de technische eisen waar de SEC-combinaties aan moeten voldoen, zorgden voor uitstel van het testprogramma. Bij IenW was men inmiddels tot de conclusie gekomen dat er te weinig commitment was om met het project door te gaan. Daarmee is er ook geen draagvlak meer voor verdere investeringen in dit innovatieve goederenconcept’, zo schrijft TLN.

Tijdige afronding

Het ministerie zelf stelde vorige week dat zorgen over de verkeersveiligheid en de infrastructuur ten grondslag lagen aan het besluit om te stoppen met de SEC’s. Volgens Ewals Cargo Care, een van de voortrekkers binnen het project, is er echter nog een andere reden. ‘Het primaire obstakel was tijdige afronding van het project door de betrokkenheid van meerdere bedrijven en overheidsorganisaties’, meldt het bedrijf via sociale media.

Waar Nederland als innovatief land juist een voortrekkersrol heeft gespeeld met de LZV wordt voor de SEC die kans onthouden, stelt TLN. ‘Dat is uitermate jammer en teleurstellend. Zeker op het gebied van duurzaamheid kan er met de SEC veel CO2-besparing behaald worden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement