Het aantal incidenten op opslaglocaties steeg wereldwijd met 30%, terwijl er juist minder diefstallen waren van en vanuit voertuigen, aldus de verzekeraar. Locaties waar de vracht ‘in ruste’ is, zijn ‘cruciale risicogebieden’ geworden, zo stelt TT Club. ‘Wijdverbreide congestie in havens en inland-faciliteiten biedt in deze periode meer gelegenheid voor dieven.’ Vrachtwagens blijven overigens nog wel altijd het belangrijkste mikpunt, met een ongewilde hoofdrol in 65% van de incidenten.

Infiltratie

Een andere trend die de verzekeraar signaleert, is dat kwaadwillenden er in toenemende mate in slagen om te infiltreren in onder meer wegtransportbedrijven en warehousefaciliteiten. Ook maken criminelen meer gebruik van nieuwe technologie, geholpen door de toegenomen digitalisering van supply chain-processen en communicatie.

De populairste buit voor het transportdievengilde bestond vorig jaar uit voedingsmiddelen en dranken (14%), gevolgd door landbouwproducten (12%). Verder sprongen de elektronica eruit (10%) en ook bouwmaterialen (9%), brandstof (7%) en spullen uit de categorie ‘automotive’ (6%).

Sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn veel materialen fors duurder geworden, van ijzererts en staal tot halfgeleiders, waardoor de eindproducten waar die materialen inzitten, zoals elektronica, nog gewilder zijn geworden bij criminelen, aldus TT Club.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement