‘Het is duidelijk dat de ‘camionettisering’ van de transportsector zich onverminderd verderzet’, zegt BRN-voorzitter Frank Moreels. ‘In ons zwartboek e-commerce waarschuwden we al voor de gevaren van de opsplitsing van grote vrachten in kleinere deelvrachten, die met bestelwagens onbeperkt kunnen worden getransporteerd.’

‘Het ontbreken van een digitale tachograaf in bestelwagens zorgt ervoor dat chauffeurs 24/7 de baan op kunnen’, merkt Moreels op. ‘In tegenstelling tot een vrachtwagenchauffeur kunnen chauffeurs van bestelwagens onbeperkt blijven rijden. Europa wil tegen 2026 een digitale tachograaf invoeren voor voertuigen met een laadvermogen van 3,5 ton of meer. Wij pleiten voor een versnelde invoering, niet alleen voor zware voertuigen, maar voor voertuigen met een laadvermogen vanaf 0 kg, dus voor alle bestelwagens.’ De BTB wil dat de Belgische federale minister van mobiliteit hiervoor een lans breekt bij zijn EU-collega’s.

‘Een tweede oplossing om de werkdruk op de chauffeurs te verlagen en de verkeersveiligheid te verhogen, is ervoor te zorgen dat chauffeurs niet verplicht worden om 300 tot 400 pakjes per dag te leveren. Een moordend tempo van 200 tot 300 stops per dag, zonder de mogelijkheid om verplicht rust te nemen, brengt met zich mee dat drama’s zoals dat in Aalst geen alleenstaand geval zullen blijven.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement