Je bent bekend als oprichter van OrangeGas. Vanwaar de switch van brandstoffen naar laadpalen?

Het krachtenveld is heel duidelijk op dit moment. Elektrisch rijden is, zeker voor stedelijke toepassingen, met afstand de meest gewenste oplossing. Daar zit de toekomst.

Hoe ziet het laadpunt in Almere eruit?

Het zit op industrieterrein Gooisekant. Dat is een heel groot terrein waar tienduizend mensen werken. Op een driehoekig stuk grond bij een garagepark hebben we vier opstelplaatsen gerealiseerd waar voertuigen kunnen snelladen. Ze zijn negen of tien meter diep. De breedste opstelplaats is vier meter breed.

Hoe snel kan er geladen worden?

In Almere gaat het om 120 kilowatt. Dat is ruimschoots wat voertuigen nu kunnen behappen. In de toekomst kunnen we kijken naar hogere snelheden. We hebben genoeg capaciteit beschikbaar om te leveren wat de markt nodig heeft.

Is het groene stroom?

Ja. We zouden niets anders overwegen.

Zijn er genoeg klanten om rendabel te opereren?

Onze locatie in Almere is nog niet rendabel. Dat hoeft ook niet, want we investeren richting 2025. Dan is er een heel goede incentive voor elektrisch rijden in de vorm van de zero-emissiezones. We denken dat er dan voldoende volume is om rendabel te kunnen opereren. Tot die tijd is het vooral netwerk realiseren en het kip-ei-probleem doorbreken.

Hoe lang gaat dat duren?

Als je In 2025 een dieselbusje koopt, mag je daarmee dertig steden niet meer in. Zelfs de schoonste voertuigen in het lichte middensegment mogen na eind 2027 de stad niet meer in. Begin volgend jaar gaan mensen dus nadenken wat ze moeten kopen bij vervanging. Wij denken verder dat de zero-emissiezones een olievlek-effect zullen hebben. Als je werkt in de regio Rotterdam, ga je niet met andere voertuigen naar Vlaardingen en Schiedam rijden. De zero-emissiezones gaan de hele sector veranderen.

De ambitie is om op korte termijn veertig snellaadstations te openen. Gaat dat lukken?

Je moet altijd een punt neerzetten om naartoe te werken. We zijn vijftien maanden geleden pas begonnen en hebben nu twintig locaties in ontwikkeling. Dat moeten er veertig worden; dat we een contract hebben en dat we netcapaciteit hebben. We lopen op dit moment zelfs voor op die planning.

Hoe kies je je locaties?

Mensen zullen onze laadpunten zien op bedrijventerreinen en in zero-emissiesteden. Dat kan ook zijn op een bedrijventerrein dat zelf geen zero-emissiezone heeft maar wel een gebied bedient waar dat zo is. Zo ligt de locatie Almere ook strategisch ten opzichte van Utrecht, Amsterdam en Amersfoort, die allemaal ook een zone hebben. In Almere waren we al bezig met de ontwikkeling toen de gemeente een zero-emissiezone aankondigde.

Hoe moeilijk is het om voldoende netcapaciteit te krijgen?

In bijvoorbeeld het westelijk havengebied in Amsterdam is nauwelijks capaciteit. Daar kun je geen grootschalig laadstation maken. Wij kijken vooral waar het wél kan. En dat is nog verbazingwekkend veel. Als wij een netwerk willen bouwen, hoeft het bovendien niet allemaal op dezelfde dag te gebeuren.

Tekst loopt door onder de foto.

Leap24 - Almere

Moet je lang wachten op een aansluiting?

Feit is dat de netbeheerders het druk hebben en dat er een levertijd op zit. De vraag is dan, hoe ga je daarmee om? Dat kan bijvoorbeeld door veel locaties in ontwikkeling te hebben. Dan kun je om de zoveel tijd een nieuwe locatie openen. We hebben het laadstation dat binnenkort opent in Rotterdam in een halfjaar kunnen ontwikkelen.

Hoe gaat de samenwerking met gemeenten, bijvoorbeeld om een vergunning te krijgen?

Soms gaat dat heel gemakkelijk, soms ook heel moeilijk. Dan is het echt zendingswerk en moet je uitleggen hoe de wereld in elkaar zit op dit vlak. Heel veel goedwillende ambtenaren weten niet wat exact de regels zijn voor het bouwen van snellaadstations. Zij hebben nooit eerder een aanvraag daarvoor moeten beoordelen.

Andere aanbieders van snellaadpleinen lopen er tegenaan dat de ondergrond niet stevig genoeg is om zwaardere voertuigen toe te laten. Speelt dat bij Leap24 ook?

Wij zorgen voor een stevige ondergrond. Dat is een kwestie van goede afspraken maken. We vonden het wel interessant om te zien dat er in de markt zoveel wordt bezuinigd op straatwerk.

Wanneer gaat het volgende laadpunt open?

Voor het einde van het eerste halfjaar willen we open gaan in Rotterdam. Onze locatie in Geleen zal snel daarna volgen.

Bekijk het video-interview:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement