De belofte van de Tesla Semi is groot. Met een actieradius van 475 of 800 kilometer en een vanafprijs van 130.000 euro zou de eerste truck van de Amerikaanse fabrikant wel eens bovenaan het verlanglijstje van menig transporteur kunnen komen te staan.

Uitstel

Het wachten op de Semi duurt nu echter al vijf jaar. De productiestart zou oorspronkelijk in 2019 plaatsvinden, maar die datum schoof daarna steeds verder naar achteren. Sinds 2021 wijst Musk naar beperkingen in de productie van batterijen als hoofdoorzaak voor het uitstel.

Ook kreeg de voor Tesla meer lucratieve Model Y voorrang in de fabrieken van het bedrijf, waardoor de Semi opnieuw in de wachtkamer terecht kwam. Musk zei daarna in 2022 de lopende band op te kunnen starten, maar moest daar toch weer een jaartje aan vastplakken. De productie start in 2023, zo luidt de laatste belofte van de Tesla-ceo.

Vorig jaar liet Tesla weten al voorbestellingen voor 250.000 Semi’s te hebben ontvangen. In de VS gaat het onder meer om grote bestellingen van Pepsi (100 trucks) en Wallmart, dat 130 exemplaren heeft besteld. Een groot deel van die klanten staat al sinds 2017 op de wachtlijst, terwijl hun aanbetalingen vooralsnog alleen de bankrekening van de rijkste man ter wereld spekken.

Voorbijgestreefd

Tesla is door het getalm inmiddels voorbijgestreefd door die andere Amerikaanse nieuwkomer op de vrachtwagenmarkt, Nikola. Die fabrikant kondigde eerder deze maand aan zijn batterij-elektrische vrachtwagen Tre in de VS in serieproductie te nemen. In april van dit jaar kregen de eigenaren van de eerste elf Tre’s al de sleutels overhandigd. Het bedrijf verwacht dit jaar 300 tot 500 trucks te kunnen leveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement