Tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer uitten de Kamerleden hun ongenoegen over het besluit om niet op te treden vanwege mogelijk nadelige gevolgen voor een gerechtelijke procedure.

‘Een persoon die een motoragent bij een eerder ongeval al blijvend invalide heeft gereden, een ander dodelijk ongeval heeft veroorzaakt en zelfs heeft aangegeven met veel te zwaar beladen vrachtwagens te blijven rijden, moet van de weg af’, stelde Lilian Helder van de PVV. Ze pleitte verder voor een cultuurverandering bij de politie, ‘ook voor de veiligheid van de eigen mensen’. VVD-Kamerlid Ingrid Michon-Derkzen sloot zich aan bij de vragen van de PVV.

Willens en wetens

Michiel van Nispen van de SP noemde de gang van zaken ‘gekkigheid’. ‘Willens en wetens wordt er door mensen van hogerhand weggekeken bij gevaarlijk weggedrag. Hoe is dit mogelijk en hoe voorkom je dat dit nog een keer gebeurt?’ Volgens de SP’er worden Willem M. en het transportbedrijf uit Melissant nog steeds niet aangepakt. ‘Hoe kan dat?’, vroeg hij minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid.

De inhoudelijke behandeling van de zaak tegen Willem M. zal plaatsvinden in september of oktober. Yeşilgöz-Zegerius wilde om die reden niet ingaan op het onderwerp. Het aanpakken van het bedrijf, dat volgens de Kamerleden stelselmatig reed met te zwaarbeladen trucks, ligt volgens de minister niet bij de politie maar bij de inspectie ILT. ‘Dus het is misschien nog goed om dat uit elkaar te trekken.’

Een commissie die op verzoek van de politie onderzoek heeft gedaan naar het dramatische voorval waarbij motoragent De Korte om het leven kwam, concludeerde afgelopen voorjaar dat het bij de politie ontbrak aan een gecoördineerde, integrale aanpak.

Mosterd na de maaltijd

De politie liet destijds weten de aanbevelingen van de onderzoekscommissie integraal over te nemen. Die gaan onder meer over meer aandacht voor zwaarbeladen vrachtverkeer, het stroomlijnen van contact tussen de politie-eenheden en het CBR, aandacht voor de geestelijke toestand van bestuurders en het uitwisselen van relevante briefingsinformatie. Dat is echter mosterd na de maaltijd, stelde Helder. ‘Zo verandert er immers niets.’

Willem M. wordt vervolgd voor moord. De vrachtwagenchauffeur reed op 7 juli motoragent De Korte (47) dood op de Waalhavenweg in Rotterdam. Eerder was hij betrokken bij ongevallen 2015 en 2020. Bij het eerste incident was ook een motoragent het slachtoffer, die raakte door de aanrijding zijn arm kwijt. In 2020 was hij betrokken bij een ongeluk waarbij een 79-jarige vrouw overleed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement