Dat blijkt uit een inventarisatie door het Fraunhofer Instituut in opdracht van automobielkoepel Acea.

De Duitse onderzoekers hebben voor heel Europa in kaart gebracht hoeveel laadpunten voor lange stops en hoeveel snelladers nodig zijn. Ook maken ze inzichtelijk waar die punten precies zouden moeten komen.

Het instituut heeft daartoe gedurende een heel jaar de GPS-data van 400.000 trucks geanalyseerd. Daaruit blijkt dat 10% van de pauzelocaties voor truckers goed is voor 50% van alle stops.

2.345 stops per dag

Aangezien vervoerders die overstappen op elektrische trucks hun rijgedrag waarschijnlijk zo min mogelijk zullen veranderen, ligt het volgens de onderzoekers voor de hand om op die locaties laadpunten in te richten. In heel Europa gaat het om meer dan 3.000 laadlocaties. In Nederland zijn dat er 102, samen goed voor 2.345 stops per dag.

Volgens Volvo-ceo en voorzitter van de Acea-tak voor commerciële voertuigen Martin Lundstedt, ontbreekt de laadinfrastructuur voor vrachtwagens in Europa vrijwel volledig. ‘We staan dus voor een enorme uitdaging’, zegt hij.

In Brussel wordt nog gewerkt aan de nieuwe richtlijn voor alternatieve brandstoffen, waarin ook doelen voor vrachtwagen-specifieke laadinfrastructuur moeten worden opgenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement