Leg uit, wat is anders aan deze duurzame kolkenzuiger?

De Haas: ‘Deze is omgebouwd door Hyzon Motors/Holthausen Clean Technology. Zij hebben het basischassis voorzien van onder meer een accupakket, elektromotor en waterstofmodule. De elektromotor wordt voorzien van stroom door de waterstof. Deze wagen kan langer werken en meer kilometers rijden dan een volledig elektrische. En dat is handig, want kolkenzuigers zijn energieslurpers! Het zuigsysteem dat we gebruiken om de putten en riolering in de stad schoon te maken, vraagt veel energie; met enkel zware accu’s is het niet te doen.’

Wat was jullie eerste indruk?

Klunder: ‘Ons rij-bereik is 230 kilometer. Op dit moment is ‘ie even terug naar de fabrikant in Groningen. We doen nu nog geen beroep op het accupakket, maar rijden volledig op de waterstofcel. Na de update kunnen we ook aanspraak doen op het accupakket waardoor het bereik nog groter wordt. Het is lastig te zeggen hoeveel groter het bereik wordt; vaak wordt dit geschat op zeventig kilometer. Maar deze wagens rijden helemaal niet zoveel kilometers. Wél zuigen ze honderden kolken per dag uit.’

Waar tanken je?

Klunder: ‘Tanken gebeurt bij Air Liquide in Rhoon. Het nadeel van waterstof is momenteel dat er nog weinig tankstations zijn. Het waterstoftankstation in Rhoon is het enige in de regio Rijnmond, maar ligt wel handig naast de A15.’

Wat zijn de voordelen van dit waterstofvoertuig ten opzichte van de traditionele kolkenzuiger?

De Haas: ‘Dit voertuig is stiller en trillingsvrij, omdat er geen dieselmotor in zit. Qua opbouw is het verder precies hetzelfde voertuig als de traditionele kolkenzuiger, dus ons werk is er niet anders op geworden.’

Klunder: ‘We merken wel verschil in het rijden: door de elektromotor hebben we bijvoorbeeld meer koppel bij het optrekken. Het rijdt ook makkelijker dan de versie met dieselmotor. Je hoeft maar te starten en het zuigsysteem achterop de vrachtwagen wordt elektronisch aangestuurd middels knopjes. Toch is het in het begin wennen. Omdat je helemaal niets hoort na het starten, twijfel je even of ‘ie wel echt loopt.’

Ook nog minpuntjes te noemen?

De Haas: ‘In de testfase zeker. De eerste maand dat we ermee reden, in augustus vorig jaar, zijn we vijf keer afgesleept. Toen hadden we er even een hard hoofd in. De monteurs moesten zoeken wat het euvel was. Het bleek een softwareprobleem te zijn: de accu zegt niet volgeladen te zijn, maar is het wel. De waterstofcel gaat vervolgens de accu vullen die al vol is en dat gaat niet, waardoor de wagen stilvalt. Deze waterstof kolkenzuiger is de eerste ter wereld en dus ook de eerste voor Rotterdam. Kinderziektes zijn dan ook zeker ingecalculeerd, net als dat de wagen nu even terug naar de fabriek ging.’

Hij hoeft dus nooit aan de stekker?

De Haas: ‘Onder het werken laadt de waterstofcel de accu’s op met zo’n tien procent per half uur. Door deze toepassing heb je ook geen aanpassingen aan het elektriciteitsnet nodig. We hebben trouwens wel een oplaadstekker. Die is eigenlijk niet nodig, maar op het moment dat er iets met de waterstofcel zou zijn, kunnen we via de accu’s de wagen toch nog opladen. Het valt wel op dat er water uit de uitlaat komt, want daar druppelt best wat uit hoor. In de winter op de snelweg is de uitlaat net een stoomboot door de waterdamp.’

Rotterdam als proeftuin

De waterstof kolkenzuiger is deels middels subsidie gefinancierd, maar kost ruwweg het dubbele van een dieselvariant. De kolkenzuiger is het eerste voertuig in het gemeentelijk wagenpark op waterstof, maar zal niet het laatste zijn. Daarnaast werkt de gemeente Rotterdam met bijna 400 elektrische voertuigen. Een woordvoerder van de gemeente: ‘Ons doel is dat in 2030 ons wagenpark geen CO₂ en andere schadelijke stoffen meer uitstoot. De tussenstand van de verduurzaming van ons wagenpark op 1 januari 2022: inmiddels zijn onze tweewielers bijna allemaal uitstootvrij, personenauto’s grotendeels en machines en gereedschappen nagenoeg allemaal. Nu gaat de aandacht uit naar de zwaardere voertuigen, hiervan zijn nu nog maar enkele uitstootvrij. Deze zijn moeilijker te elektrificeren en daarom gebruiken we Rotterdam, samen met de leveranciers, als proeftuin om die verduurzaming te versnellen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement