Truckbouwers zien de levertijden voor dieseltrucks al snel oplopen tot een jaar. De precieze leverperiode is wel afhankelijk van het model en de configuratie van de bestelde voertuigen. Volgens automobielkoepel Rai Vereniging is het nog ‘prima mogelijk’ een dieseltruck te bestellen. ‘Het beeld is nu dat de levering dan in het eerste kwartaal van volgend jaar zal zijn’, zegt de woordvoerder. Wel wijst hij op de problemen in de toelevering waar alle fabrikanten mee te maken hebben. ‘Die leiden tot veel onzekerheid. Ook over levertijden.’

De levertijd kan overigens fors verder oplopen wanneer fabrikanten orderstops instellen. Eind maart besloot Scania door beperkingen in de supply chain de orderboeken voor een half jaar te sluiten, om zo de opgelopen achterstanden weg te kunnen werken. Een woordvoerder van Scania Benelux laat weten dat het op dit moment goed lukt om de productie zodanig op te voeren dat de openstaande bestellingen geleverd kunnen worden.

Weer open

Als de orderboeken op een later moment weer open gaan, moeten klanten echter nog altijd rekening houden met zeer lange levertijden. ‘Dat wordt eind 2023 of begin 2024’, zegt de woordvoerder. Voor elektrische en hybride trucks bedraagt de levertijd slechts enkele maanden, zo voegt hij daaraan toe.

Vrachtwagenfabrikanten hebben te maken met grote tekorten van vooral chips en kabelbomen. Door het gebrek aan onderdelen hebben zij sinds het uitbreken van de coronacrisis hun productie meermaals gedeeltelijk of helemaal stil moeten leggen.

Zo besloot Scania vorig jaar al twee keer noodgedwongen tot een productiestop in de fabrieken in Zwolle en Meppel. Afgelopen maart legde MAN zijn fabrieken in de Duitse stad München en het Poolse Krakau voor zes weken stil omdat er door de oorlog in Oekraïne niet genoeg kabelbomen beschikbaar waren. De Duitse fabrikant stelt daarmee 20% van zijn jaarproductie van gemiddeld 80.000 tot 85.000 vrachtwagens te verliezen.

Uit een marktanalyse door het Duitse adviesbureau Berylls blijkt dat de vraag naar nieuwe vrachtauto’s niet alleen in Nederland en Europa groot is. Ook in de rest van de wereld geldt dat de druk ongekend hoog is, ondanks de afkoelende economie. ‘De productie voor 2022 is al uitverkocht’, zo stelt de consultant.

Inflatie

Fabrikanten zien volgens Berylls hun omzetten sterk toenemen door de hoge vraag en de inflatie. Zo noteerde het moederbedrijf van onder meer MAN en Scania, Traton, in het eerste kwartaal van dit jaar een plus van 30%. Volvo deed het met een omzetgroei van 31% nog iets beter. Paccar, het moederconcern van Daf, zag de omzet groeien met 13%, bij Daimler was dat 17%.

‘De situatie op de wereldwijde markt voor vrachtwagens blijft uiterst ongewoon’, schrijven de analisten van Berylls. ‘De vraag is veel groter dan het aanbod en de inflatie is ook aan de saleskant van deze business doorgedrongen. Voor fabrikanten zijn dit in beginsel goede omstandigheden om de winsten op te voeren.’ Volgens Berylls moeten Daimler en Traton echter nog wel werken aan de prestaties van onder meer hun dochterondernemingen Fuso en Navistar, waarvan de winstmarges minder dan 5% bedroegen.

Vrachtwagenbouwers moeten vrezen, zo meldt Berylls, dat zich de komende tijd opnieuw problemen zullen voordoen in de toelevering van onderdelen. Na het begin van de coronapandemie in 2020 en de oorlog in Oekraïne zorgden de afgelopen tijd ook lockdowns in China voor hoofdbrekens.

Voorzichtiger

De fabrikanten zijn daardoor voorzichtiger geworden met het aannemen van bestellingen. Uit cijfers van Berylls blijkt dat de orders bij Daimler met een aantal van 138.700 in het eerste kwartaal ruim 8% lager uitvielen dan een jaar eerder. Bij Volvo was dat zelfs een min van 43,3% (45.600 voertuigen). Traton schreef juist 16,9% meer bestellingen op, maar gerekend zonder de Amerikaanse dochter Navistar zag ook dit truckconcern zijn orderopnames fors dalen (-19,6%).

In Europa werden in dit lopende jaar tot nu toe ruim 98.000 middelzware en zware vrachtwagens geregistreerd, zo blijkt uit cijfers van de Europese organisatie voor autofabrikanten Acea. Dat is 4,7% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Van de grote Europese truckmarkten zag alleen Spanje een plus, van 3%. De daling was het grootst in Duitsland (-9,1%), gevolgd door Italië (-5,3%) en Frankrijk (-1,1%).

In april van dit jaar werden zelfs 12,6% minder nieuwe vrachtwagens op kenteken gezet. In Duitsland en Italië ging er een hap van maar liefst 20% uit de registraties. Nederland kende juist een kleine plus ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal nieuwe registraties steeg met 0,4% naar 1.070 voertuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement