TLN zegt met ‘gemengde gevoelens’ kennis te hebben genomen van het zesde sanctiepakket tegen Rusland, waar maandag binnen de Europese Raad overeenstemming over werd bereikt.

De brancheorganisatie voor beroepsgoederenvervoer is niet principieel tegen de boycot van Russische olie, maar maakt zich wel grote zorgen over de gevolgen hiervan. ‘Bij de verdere uitwerking van het akkoord uit Brussel moet de Nederlandse regering echt al het mogelijke doen om tekorten op diesel te voorkomen‘, zegt TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post.

Tekorten

In een uiterste scenario van mogelijke tekorten bepleit TLN dat de beschikbare diesel wordt ingezet om het beroepsgoederenvervoer zo goed mogelijk te laten rijden. ‘Zo garanderen we dat de boycot zo min mogelijk effect heeft op bijvoorbeeld de bevoorrading van vitale onderdelen van onze economie, zoals supermarkten en de zorg’, stelt de organisatie.

TLN vindt dat de overheid nu aan zet is om ‘als een haas’ met een plan te komen hoe het wegvallen van Russische brandstof opgevangen kan worden. Een zogenoemde impactanalyse is door de overheid nog niet is opgesteld en mitigerende maatregelen zijn nog niet in kaart gebracht, aldus Post. ‘Het is wonderlijk dat we eerst akkoord gaan met maatregelen en pas daarna gaan bedenken welke gevolgen die hebben.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement