De onderzoekers verwachten dat automobilisten dit jaar 12% meer kilometers gaan maken dan in 2021. Ze hebben ook doorgerekend wat er gebeurt als de economie zwaar wordt geraakt door de oorlog in Oekraïne en ook de brandstofprijzen flink stijgen. Dan verwachten ze eveneens een toename, al is die dan met 11% iets lager. Ook in dit economisch sombere scenario bereikt de verkeersdrukte het niveau van 2019.

‘De afschaffing van de contactbeperkende maatregelen, waaronder het thuiswerkadvies medio maart 2022, is een belangrijke reden voor het toenemende verkeer, samen met de bevolkings- en economische groei’, lichten de onderzoekers toe.

Hoofdwegennet

Op grote verkeersaders neemt de drukte nog meer toe, zo luidt de verwachting. Het KiM verwacht dit jaar een toename van de verkeersdrukte op het hoofdwegennet van 16% onder normale omstandigheden en van 13% bij economische tegenslag. Het hoofdwegennet bestaat uit de belangrijkste A- en N-wegen.

De onderzoekers verwachten dat de coronapandemie nog steeds ‘structurele gevolgen’ heeft, waardoor Nederlanders minder de auto pakken. ‘Ze gaan bijvoorbeeld vaker thuiswerken en sommigen stappen over van het openbaar vervoer naar de auto’, schrijft het KiM. Hierdoor verwachten ze dat het vanaf dit jaar 1,8% rustiger is dan als er geen corona was geweest. Maar dat is dus niet genoeg om een verdere toename van de verkeersdrukte teniet te doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement