Dat zei Daniel Mes, lid van het kabinet van Eurocommissaris Frans Timmersmans, deze week tijdens een bijeenkomst in Brussel. De Nederlander sprak op het congres van de internationale wegvervoerkoepel IRU onder meer over de RepowerEU-strategie, waarmee Europa onder het juk van de Russische afhankelijkheid probeert uit te komen. De lange, zware vrachtvoertuigen (LZV) zijn daarbij nadrukkelijk in beeld, aldus Mes.

Europese regelgeving schrijft voor dat lidstaten LZV’s mogen toelaten op de wegen in hun eigen land. Voor grensoverschrijdend verkeer moeten landen echter onderling afspraken maken. Zo heeft Nederland daarvoor sinds vorig jaar een convenant met Duitsland. Een groot deel van de lidstaten blijft echter verboden gebied voor de LZV. Verder bestaan er tussen landen grote verschillen voor de maximale gewichten. Een LZV mag in Nederland bijvoorbeeld 60 ton wegen, terwijl dat in Duitsland 40 ton is.

Veiligheid

De Commissie werkt aan een nieuwe richtlijn en zou daarmee meer harmonisatie willen aanbrengen voor de toelating van de 25,25 meter lange LZV. De vraag is nu of de lange trucks op evenveel enthousiasme kunnen rekenen in het Europese Parlement. Tijdens de IRU-bijeenkomst in Brussel wilde EU-parlementariër Ismail Ertug (sociaaldemocraten) zich niet vastpinnen op een standpunt. Wel gaf hij toe dat de zorgen uit het verleden over de veiligheid inmiddels wel zijn weggenomen en zegt hij ervoor open te staan de discussie te heropenen.

In Nederland zijn naar schatting drieduizend LZV’s actief, die ook naar België en Duitsland kunnen rijden. Duitsland werkt verder aan convenanten met Denemarken en Tsjechië, waardoor ook die landen voor Nederlandse LZV’s open komen te liggen. Onder meer de Alpenlanden zijn tot nu toe mordicus tegen toelating van de lange vrachtwagens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement