De transportministers, verenigd in de Europese Raad, concludeerden na een bijeenkomst vorige week dat de ambitie fors omlaag moet. De lidstaten willen dat in 2025 langs 15% van de wegen van het Europese vervoersnetwerk TEN-T laadinfrastructuur beschikbaar komt. In 2027 zou dat dan moeten oplopen naar 40%.

De Europese Commissie wil echter dat op alle de hoofdcorridors van het TEN-T in 2025 laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens zijn aangelegd. Het gaat om een laadcapaciteit van ten minste 1.400 kilowatt per 60 kilometer snelweg. In 2030 zou dat volgens Brussel moeten oplopen naar minimaal 3.500 kilowatt. Daarnaast moet in 2030 op de hoofdcorridors om de 150 kilometer en op elk stedelijk knooppunt een waterstoftankstation beschikbaar zijn.

Geen prioriteit

De vrees van transport- en milieuorganisaties dat de laadinfrastructuur niet van de grond komt door het stroperige wetgevingsproces in Brussel, lijkt daarmee werkelijkheid te worden. ‘De Europese Raad geeft hiermee het signaal af dat de verschuiving naar zero-emissievoertuigen geen prioriteit is voor het wegtransport’, stelt de internationale transportorganisatie IRU in een reactie.

Volgens IRU-lobbydirecteur Raluca Marian staat het voorstel van de raad voor 15% dekking van het TEN-T-netwerk in de praktijk gelijk aan 0%. ‘Het resultaat is een dekking die tekortschiet en niet bijdraagt aan het doel van verduurzaming’, zegt ze. ‘Zouden de transportministers zelf adviseren om een elektrische of waterstoftruck te kopen als slechts 15% of 40% van de benodigde infrastructuur gerealiseerd is?’

CO2-heffingen

De IRU vreest dat zero-emissie langeafstandstransport geen kans krijgt als de Europese laad- en tankinfrastructuur niet gerealiseerd wordt. Tegelijkertijd worden vervoerders wel geconfronteerd met extra heffingen op CO2-uitstoot via de energiebelasting en de komende emissietaks voor het wegtransport. De transportkoepel pleit daarom voor consequent Europees beleid. ‘Zo lang overheden de verduurzaming niet faciliteren, is er geen ruimte voor meer belastingen.’

De plannen voor de Europese infrastructuur voor alternatieve brandtsoffen zijn onderdeel van het verduurzamingspakket ‘Fit for 55’ van klimaatcommissaris Frans Timmermans en moeten nog worden goedgekeurd in het Europese Parlement. Hoewel de Raad zelf geen wetgeving kan vaststellen, kan tegenstand vanuit de ministers het wetgevingsproces wel ernstig bemoeilijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement