De terugkeerplicht geldt sinds februari. Bedrijfsmatig gebruikte voertuigen zwaarder dan 2,5 ton moeten voortaan elke acht weken terugkeren naar het land van vestiging. Nieuw in de leidraad is dus een bepaling over trailers, waarvoor tot verrassing van Transport en Logistiek Nederland (TLN) ook een terugkeerplicht blijkt te gelden. ‘Trailers hebben natuurlijk geen tachograaf’, zegt de TLN-woordvoerder, ‘dus onduidelijk is hoe lidstaten hierop gaan handhaven.’

Voor TLN blijft de belangrijkste zorg, dat lidstaten wel mogen controleren maar dat bij vermoedelijke overtredingen alleen een boete kan worden gegeven door het land waar het bedrijf is gevestigd, vertelt de zegsman. ‘Je kan zodoende grote verschillen tussen de EU-lidstaten krijgen, doordat sommige landen ervoor kunnen kiezen geen prioriteit te maken van de handhaving van de terugkeerplicht.’

West-Europa

De handhaving zal vooral worden opgepakt door West-Europese lidstaten, verwacht ook transportadvocaat Kevin Vierhout. ‘En dat terwijl de maatregel vooral bedrijven uit Oost-Europese lidstaten raakt.’ Vierhout hoort vanuit de markt dat transporteurs in bijvoorbeeld België en Frankrijk al gecontroleerd worden op naleving van de terugkeerplicht.

De handhaving tijdens wegcontroles is tot nu toe een van de grootste vraagtekens rond de terugkeerplicht voor trucks. Zo liet de Duitse inspectie Bundesamt für Güterverkehr (BAG) vorige maand aan het Duitse vakblad DVZ weten voor de handhaving in te zetten op bedrijfscontroles. De dienst zou controle op de terugkeerplicht juist niet meenemen bij wegcontroles. Dat is echter wel degelijk de bedoeling, schrijft de Commissie. ‘In het geval van een controle langs de weg moet de onderneming altijd de mogelijkheid hebben om de naleving van de verplichting later aan te tonen door middel van documenten en bewijsstukken die bij de onderneming aanwezig zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement