De transformator moet dienst gaan doen in een nieuw aan te leggen windpark bij de Zweedse plaats Ånge, een kleine 500 kilometer boven Stockholm. Het gevaarte is afkomstig uit de fabriek van Hitachi Energy in Ludvika, dat hemelsbreed 350 kilometer zuidelijker gelegen is. Vervoer per spoor bleek vanwege de enorme afmetingen geen optie en dus viel de keus op een reis over de weg en deels met een binnenvaartschip. Het transport, dat al eind mei begon en sindsdien met een slakkengang van 5 tot 15 kilometer per uur over de Zweedse wegen kruipt, zou afgerond moeten zijn rond het moment dat deze krant op de mat valt.

Mammoet vervoert de kolossale elektrische component met een 106 meter lange truck. Die lengte is niet zozeer nodig vanwege de afmetingen van de transformator zelf, maar vooral om de 32 assen die het apparaat moeten torsen te kunnen herbergen. De betrokken partijen hebben daardoor op een aantal plekken op de route aanpassingen moeten doen aan bochten en rotondes. Ook de passage van een aantal bruggen leidde tot hoofdbrekens. Om er zeker van te zijn dat die het totaalgewicht van 750 ton aankonden, kozen de betrokken techneuten ervoor om voor het oprijden van de brug extra assen onder het voertuig te monteren.

Publiek

Het bijzondere transport trok de afgelopen dagen in Zweden veel aandacht. Niet alleen het publiek vergaapte zich aan de megatruck, ook allerlei lokale media deden verslag van het passerende gevaarte. De belangstelling was op sommige momenten zo groot dat netbeheerder Ellevio zich genoodzaakt zag een oproep te doen om voor de veiligheid meer afstand te bewaren van het bakbeest.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement