Het project, dat de naam yDrive heeft meegekregen. zet in op elektrificering van conventionele opleggers. Het gaat om een elektrisch aangedreven as, een oplaadbaar accupakket, kingpinsensor en een slimme controller die zowel met als zonder communicatie met de vrachtwagen functioneert.

Volgens de betrokken partijen ontstaat zo een hybride combinatie waarbij tijdens vertragen en bergafwaarts rijden remenergie wordt geregenereerd en opgeslagen in een accu van de oplegger. Tijdens het optrekken wordt de energie uit de accu gebruikt om de oplegger aan te drijven. De vrachtwagen kan hierdoor met een kleinere motor worden uitgerust. yDrive kan ook als ‘range-extender’ dienen voor waterstof- of e-trucks.

CO2-reductie

Het consortium bestaat uit Econogy, Drive Line Systems (DLS), V-Tron, TNO, THT New Cool en Rai Vereniging. Die partijen zien mogelijkheden voor een CO2- en brandstofreductie van 20% in stadsdistributie, 15% in regionale distributie en 10% bij lange afstandsvervoer.

Jaarlijks worden er gemiddeld 12.500 nieuwe opleggers geregistreerd in Nederland en meer dan 200.000 in Europa. Het complete wagenpark in Europa omvat meer dan 3 miljoen opleggers.

Het project yDrive wordt mede mogelijk gemaakt door provincie Flevoland en de regeling DKTI-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De DKTI is een regeling om de verduurzaming van het wegvervoer te stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement