Boeren deden op veel plekken van zich spreken. Dinsdag trokken zij met tractoren naar Den Haag en wierpen ze op onder meer de A67, de A28, de A30 en de A2 blokkades op. Langs de A50 stonden hooibalen in brand, waarvan het verkeer veel hinder ondervond. Ook waren er incidenten waarbij boze actievoerders mest uitreden op de snelweg en vuurwerk vanaf viaducten gooiden. Verder blokkeerden boeren het distributiecentrum van supermarktketen Boni in Nijkerk. Volgens lokale media maakten de woedende agrariërs het werken daar tot in de avond onmogelijk door alle ingangen en laaddocks te versperren.

Ramp

Vos Transport had bij 10 tot 20% van zijn ritten last van de blokkades, zo laat het bedrijf weten ‘Het is echt een ramp’, zei directeur Jules Menheere dinsdag. Volgens Menheere zag een deel van de chauffeurs zich door de acties gedwongen om om te draaien. ‘Je zit ook nog met de verplichte rij- en rusttijden.’ De geannuleerde ritten leveren vervolgens dubbel werk op, wat het bedrijf extra geld kost, aldus Menheere.

Een file kost ongeveer 200 euro per uur per vrachtwagen, schat Rabobank. Volgens Rabo-econoom Henry Steenbergen is dat bedrag een optelsom van de huur van een vrachtwagen, de chauffeur, de brandstof, de afschrijving en gederfde omzet. Daarnaast kunnen er gevolgen zijn voor de bedrijfsvoering van ondernemingen. ‘Een vrachtwagen vol zand heeft minder impact dan een die is volgeladen met iets wat cruciaal is voor de productie van een bedrijf’, zegt hij.

In Nederland staat al snel een groot aantal vrachtwagens vast, concludeert Steenbergen verder. ‘Met een man of honderd kun je een groot deel van het land platleggen. Reken maar uit wat het kost als er tienduizend vrachtwagens stilstaan.’

Onacceptabel

Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt begrip te hebben voor de zorgen van de boeren, ‘maar vindt het onacceptabel dat tijdens demonstraties snelwegen worden geblokkeerd. Het kan niet de bedoeling zijn dat acties anderen in gevaar brengen of het werken onmogelijk maken’, aldus de brancheorganisatie, die daarom dinsdag opriep zo snel mogelijk te stoppen met de wegblokkades.

Volgens Rijkswaterstaat moeten weggebruikers de komende tijd rekening blijven houden met hinder door boerenmanifestaties op de snelwegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement