Met het aannemen van het voorstel door de senatoren, kunnen de voorbereidingen voor de trucktol doorgaan. Het kabinet mikt erop de heffing uiterlijk per 1 januari 2027 in te voeren.

Het precieze tarief voor de tol is nog niet helemaal duidelijk. Het kabinet gaat uit van gemiddeld 14,9 cent per kilometer op de peildatum in 2019. Dat bedrag moet nog worden gecorrigeerd voor de inflatie in de jaren tot aan de invoering, waardoor de tarieven fors hoger zullen uitvallen.

De Eerste Kamer gaat akkoord met het voorstel nadat minister Mark Harbers eerder deze maand nog beloofde dat de netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing beschikbaar komt voor subsidies om de transportsector te verduurzamen en niet wegsijpelt naar andere sectoren of gemeenten. Het kabinet heeft met branchevertegenwoordigers TLN, Evofenedex en de Vern afspraken gemaakt over deze zogenoemde terugsluis.

Uitstel

De invoering van de kilometerheffing stond oorspronkelijk gepland voor 2023. Ondanks het uitstel naar 2027 hoeft de sector niet hoeft te rekenen op een vroegere invoering van de terugsluis. Eerder zei Harbers wel dat hij wil kijken wat de mogelijkheden zijn om het door het uitstel ontstane financieringsgat op te vangen.

Verder is nog de vraag hoeveel geld uiteindelijk zijn weg terug zal vinden naar de sector. Al bij het tekenen van de bestuursovereenkomst was duidelijk dat de kosten voor het tolsysteem honderden miljoenen duurder uitvallen dan eerder gedacht. Dat komt onder meer doordat de Dienst Wegverkeer (RDW) de ICT-systemen deels zelf wil realiseren.

Een hamerstuk is een wetsvoorstel waarover niemand tijdens een plenaire vergadering het woord wil voeren en dat zonder stemming wordt aanvaard. De Tweede Kamer ging in maart al akkoord met de plannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement