De blokafhandeling geldt op de snelweg A12 in zuidelijke richting. Per uur mogen daar maximaal 250 vrachtwagens passeren. Als deze limiet wordt bereikt, moeten de vrachtwagens stoppen. Door de maatregel is dan nog maar één rijstrook beschikbaar voor het overige verkeer, waardoor files kunnen ontstaan. Alleen vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton worden getroffen door de ‘Blockabfertigung’.

In reactie op de Tiroolse beperkingen heeft de deelstaat Beieren een flink aantal alternatieve routes naar Oostenrijk afgesloten. Truckers die de blokafhandeling probeerden te ontlopen, zorgden de afgelopen periode voor veel verkeersoverlast in de steden langs de hoofdroute. Het Beierse rijverbod voor transitoverkeer richting Oostenrijk geldt tijdens de blokafhandeling onder meer voor de plaatsen langs de A8 en A93.

Onwettig

Volgens de Beierse premier Markus Söder zijn de afsluitingen voor vrachtverkeer nodig als ‘zelfverdediging’. De maatregel moet volgens hem gezien worden als noodgreep op verkeerschaos te voorkomen. Het Tiroolse verkeersbeleid is volgens de Duitsers onwettig en Beieren is daarom van plan bij de EU een inbreukprocedure te eisen, aldus Söder.

Tirol voert al ruim 15 jaar een actief anti-transit beleid, met rijverboden die het vrachtverkeer over de Brenner-route ernstig belemmeren. De deelstaat probeert sinds 2017 met de dosering van het vrachtverkeer de verkeersdrukte op de Inntal-snelweg in te perken. Die opeenstapeling van maatregelen en rijverboden leidt tot grote ergernis bij vervoerders op de route. De Tiroolse regering spreekt echter van een ‘onmisbare noodmaatregel’ om de bereikbaarheid op drukke dagen te kunnen waarborgen.

Maandag is de enige datum deze zomer waarop de blokafhandeling geldt. Dit jaar hebben de Tiroolse autoriteiten nog in totaal twaalf data aangewezen in oktober, november en december.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement