De Duitsers betalen 1,8 miljoen euro plus een pakket aandelen in Clean Logistics ter grootte van 1,5 miljoen euro. Afhankelijk van de financiële resultaten in de komende vier jaar komt daar nog eens 1,5 miljoen euro aan aandelen bij, zo blijkt uit een toelichting door Clean Logistics. De beide partijen verwachten de overname eind augustus af te ronden.

Ginaf is actief in de conversie en productie van vrachtauto’s van 3,5 tot 50 ton, voor toepassingen als de bouw, reiniging, afval, landbouw en mijnbouw. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf volledig elektrische zero-emissietrucks. De huidige maximale productiecapaciteit bedraagt 200 voertuigen per jaar. Volgens Clean Logistics zal de omzet van Ginaf in 2022 uitkomen rond de 10 miljoen euro, bij een ‘break-even’ bedrijfsresultaat (ebitda).

Het is de tweede wissel van eigenaar in relatief korte tijd voor Ginaf. In 2020 kwam truckbouwer weer in Nederlandse handen na een Chinees avontuur. De zittende directie nam de aandelen destijds via een management-buyout over van CHTC.

Zero-emissie

Clean Logistics profileert zich als ‘enabler’ en ‘technology leader’ op het gebied van zero-emissievoertuigen. Het bedrijf heeft met de ‘Fyuriant’ een truck op waterstof ontwikkeld. Ook is er een emissieloze bus. Veel verkopen leverde dat nog niet op, de omzet kwam in 2021 uit op een kleine 107.000 euro. Het nettoverlies bedroeg bijna 2,9 miljoen euro. Het bedrijf heeft een notering aan de beurs in Frankfurt.

Ginaf werd opgericht in 1948 door de gebroeders Van Ginkel in Veenendaal, die een onderneming opzetten in de handel en reparatie van vrachtauto’s. Het bedrijf ontwikkelde zich tot een belangrijke speler in het bouwtransport. Nog altijd vinden alle ontwikkelings- en productieactiviteiten plaats in Veenendaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement