Clean Logistics begon in 2019 in Hamburg met het ombouwen van trucks en bussen naar waterstofvoertuigen. Dat resulteerde in 2021 in een stadsbus op waterstof, die Pyuron gedoopt werd.

Nu wil Clean Logistics ook volledig zelf waterstoftrucks produceren. In juni dit jaar presenteerde het bedrijf de Fyuriant, een volledig op waterstof aangedreven 40-tonner. Volgens Clean Logistics heeft de truck een bereik van meer dan 500 kilometer en kost het maar een kwartier om de waterstoftanks te vullen. De komende jaren wil het bedrijf 5000 exemplaren van dit voertuig maken.

Het Nederlandse Ginaf zal daar een belangrijke rol in gaan spelen. De truckfabrikant uit Veenendaal werd onlangs overgenomen door Clean Logistics en maakt al elektrische trucks voor korte afstanden. Bij Ginaf kan Clean Logistics jaarlijks 200 voertuigen per jaar in eigen beheer gaan produceren. Die productie vindt volledig plaats in Veenendaal.

Groene waterstof

De vrachtwagens zullen vervolgens geleverd worden aan GP Joule, een Duitse energiemaatschappij. ‘Samen zullen we ervoor zorgen dat waterstofaangedreven vrachtwagens normaal worden in het straatbeeld’, zegt CEO Dirk Graszt van Clean Logistics.

GP Joule zal deze waterstoftrucks doorverkopen aan logistieke bedrijven en gaat ook zorg dragen voor het aanleggen van laadstations en het leveren van groene waterstof. Het eerste exemplaar van de waterstoftruck moet in het derde kwartaal van 2023 van de band rollen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement