Het gaat om de marktintroductie van de langverwachte Tesla-Semi, die een actieradius van 800 kilometer gaat krijgen. Eigenlijk zou de e-truck al in de loop van 2019 in productie zou worden genomen voor de Amerikaanse truckmarkt, nadat het prototype met veel bombarie in de herfst van 2017 aan het grote publiek werd voorgesteld door Musk.

Vertraging

De marktintroductie van de e-truck liep echter enkele jaren vertraging op, omdat Tesla uiteindelijk de beschikbare productiecapaciteit voor de noodzakelijke accu’s geheel gebruikte voor de bouw van de personenauto’s van het model 3 en model Y.

Musk gaf op Twitter nog geen details kwijt over de aanschafprijs, aantallen en klanten die de eerste e-trucks in ontvangst zullen nemen, maar eerder was al bekend geworden dat de grote koeriers FedEx, DHL en UPS en supermarktketen Walmarkt grote belangstelling hadden voor de emissie-vrije truck.

Lage stroomkosten

Tesla wil wegvervoerders behalve via de milieuvoordelen vooral met de lagere operationele kosten van de e-truck over de streep trekken om te kiezen voor de Tesla-vrachtwagen. Die zouden aanzienlijk lager zijn dan bij de conventionele dieseltruck, omdat de stroom goedkoop zal worden geleverd door speciale snellaadstations van de autofabrikant in de VS.

Tesla zou verder ook werken aan een kleinere vrachtversie met een bereik van rond de 500 kilometer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement