Met de verkoop van de eerste batch heeft Nikola voor het eerst daadwerkelijk omzet geboekt via truckverkopen (18,1 miljoen dollar), zo blijkt uit recent gepubliceerde kwartaalcijfers. Daarmee kwam het nettoverlies over Q2 uit op 173 miljoen dollar en in totaal 326 miljoen dollar verlies over het eerste halfjaar.

De Nikola Tre BEV heeft een accupakket van 753 kWh, waarmee het voertuig maximaal 560 kilometer kan afleggen. Er kan met een snelheid van 240 kW opgeladen worden. Het maximaal toelaatbare gewicht van de truck is 37 ton.

‘We blijven op schema om dit jaar nog zo’n 300 tot 500 Tre BEV-trucks te produceren’, meldt het bedrijf in een toelichting. Ook kondigt Nikola aan het afgelopen kwartaal gestart te zijn met de ‘alpha pilot’ testen voor de waterstofvariant Tre FCEV en deze maand te beginnen met de productie van de ‘beta-versie’.

Iveco

In Europa heeft Nikola een joint venture met Iveco voor de productie van de Tre BEV. ‘In juni zijn we samen met Iveco overeengekomen om onze 50/50 Europese joint venture uit te breiden met engineering en productontwikkeling’, meldt Nikola.

‘In het tweede kwartaal begon de joint venture met de bouw van de eerste EU Tre 4×2 BEV-alpha’s. De productie voor EU Tre BEV zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 beginnen. De joint venture is ook begonnen met het bouwen van EU Tre FCEV-bèta’s, die naar verwachting in de eerste helft van 2024 met de productie zal beginnen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement