In driekwart van de gevallen ging het om snelheidsovertredingen, het niet dragen van de gordel, papieren die niet op orde waren of technische mankementen. Meer dan 2200 bestuurders mochten hun weg niet vervolgen tot ze de problemen verholpen hadden.

Ruim 12.500 bestuurders hielden zich niet aan de rij- en rusttijden en bij 10.000 chauffeurs werd onjuist gebruik van de tachograaf geconstateerd. In 545 gevallen was de tachograaf gemanipuleerd.

Tachograaf

‘Gerommel met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar toe. De reden voor dit soort fraude kan de aanhoudende concurrentiedruk binnen de industrie zijn’, zegt Henk Jansen, secretaris bij Roadpol.

Hoewel het aantal overtredingen hoog is, ligt het percentage lager dan de vorige controle in februari dit jaar. Toen werd bij ruim 30% van de trucks overtredingen vastgesteld. In oktober staat de volgende controle van Roadpol op de kalender.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement