Langere vrachtwagens zorgen voor lagere kosten voor transporteurs en minder CO2-uitstoot. Volgens Clecat is het noodzakelijk dat LZV’s tenminste op het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-V) worden toegelaten. Verder wil Clecat de gewichtslimiet voor grensoverschrijdend verkeer verhogen van 40 naar 44 ton en voor gecombineerd verkeer tot 46 ton.

Sommige landen hebben onderling al afspraken gemaakt, zo mogen langere vrachtwagens sinds vorig jaar al rijden tussen Nederland en Duitsland. Andere Europese landen zijn vanwege veiligheidsredenen terughoudender in het toelaten van LZV’s.

In het kader van milieu-afspraken besloot de Europese Commissie de huidige richtlijn voor afmetingen te heroverwegen om meer ruimte te scheppen voor de LZV in Europa. Het wetsvoorstel moet in het vierde kwartaal van 2022 gepresenteerd worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement