Het vertrek van Knight is volgens Hyzon nodig om orde op zaken te stellen. Zijn opvolger ad-interim Parker Meeks, die afkomstig is uit de eigen gelederen, zegt dat de grootste prioriteit nu is ‘om de productiecapaciteit en de mogelijkheid om die op te schalen te waarborgen’.

De truckbouwer laat weten onder meer zorgen te hebben over Hyzon Motors Europe, de joint venture van het concern met het Nederlandse Holthausen. Het gaat daarbij om ‘operationele inefficiënties’ bij het bedrijf, dat een fabriek heeft in het Groningse Winschoten. De problemen in Nederland hebben volgens Hyzon een sterk negatief effect op de productie en verkoop van voertuigen.

De Amerikaanse truckbouwer heeft inmiddels een externe consultant in de arm genomen ‘​​bij het opnieuw beoordelen van de wereldwijde strategie en activiteiten van Hyzon’. De fabrikant was onder meer van plan om zijn aandeel in de Europese joint venture te vergroten van 50% naar 75%, maar uit een document dat Hyzon heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC blijkt dat die deal voorlopig van de baan is.

Herstructurering

In datzelfde document kondigt Hyzon aan dat de volgende stap een herstructurering van zijn Europese activiteiten is. Wat dat precies betekent voor de vrachtwagenproductie in Winschoten, maakt Hyzon niet bekend. Ook is onduidelijk of het concern nog toekomst ziet in de joint venture met Holthausen. Hyzon Motors Europe laat desgevraagd weten geen reactie te kunnen geven.

Het beursgenoteerde Hyzon moest eerder deze maand toegeven nog geen cijfers over het tweede kwartaal te kunnen publiceren omdat er problemen in de bedrijfsvoering aan het licht waren gekomen. Zo zou de verantwoording van de omzet uit China niet op orde zijn. Hyzon heeft een commissie aangesteld om de complianceproblemen te onderzoeken. Hyzon waarschuwt verder dat beleggers door ‘de ernstige aard van deze ontwikkeling’ niet langer kunnen vertrouwen op de financiële verslagen die het bedrijf eerder naar buiten heeft gebracht.

Orderportefeuille

De Europese fabriek van Hyzon in Winschoten heeft de afgelopen tijd een flink gevulde orderportefeuille opgebouwd. Zo haalde de vrachtwagenbouwer eerder een order binnen van 1.500 waterstoftrucks voor Hiringa Energy uit Nieuw-Zeeland. Ook de Nederlandse transportbedrijven Jan Bakker en Millenaar & Van Schaik hebben ieder tien waterstoftrucks besteld. Onlangs maakte DB Schenker bekend te werken aan een vloot van waterstoftrucks, waarvoor de eerste order inmiddels binnen is bij Hyzon.

De vrachtwagenfabrikant Hyzon heeft vorig jaar wereldwijd naar eigen zeggen 87 waterstoftrucks geleverd aan klanten. Dat is net iets meer dan de door het bedrijf zelf verwachte 85 vrachtwagens. Onder de in 2021 geleverde trucks is een flink aantal afvalinzamelvoertuigen en zware trucks. In Nederland nam vervoerder Transport Groep Noord vorig jaar een 50 tons melktruck van Hyzon in gebruik.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement