Dat blijkt uit een brief van de Europese Commissie aan de Poolse brancheorganisatie Transport Logistyka Polska, die circuleert op sociale media.

Sinds februari van dit jaar geldt er een terugkeerplicht voor vrachtwagens. Bedrijfsmatig gebruikte voertuigen zwaarder dan 2,5 ton moeten sindsdien elke acht weken terugkeren naar het land van vestiging. Uit een toelichting die de Commissie in juni publiceerde, bleek dat de terugkeerplicht onverwacht ook voor trailers geldt.

Niet definitief

De Polen zien niets in die regel en hebben hun zorgen ook gedeeld met Brussel. In de brief schrijft de Commissie nu dat het document uit juni niet definitief was, en dat er binnenkort een nieuwe versie komt waarin de kritiek van belanghebbenden meegewogen wordt.

De terugkeerplicht voor trailers leidde ook in Nederland tot grote vraagtekens. TLN wees er destijds op dat opleggers geen tachograaf hebben, waardoor het onduidelijk is hoe lidstaten hierop gaan handhaven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement