Dat meldt de Japanse nieuwssite Nikkei. Eerder dit jaar kwam naar buiten dat Hino bijna twintig jaar lang de resultaten van brandstofefficiëntie en emissietests heeft gemanipuleerd. Als reactie trok het Japanse ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme de licentie voor productie van vier motoren in.

Twee modellen, de Ranger en de Profia, kunnen nu tot tenminste augustus 2023 niet gemaakt worden. Dat zal een flinke impact hebben op het bedrijf. Tussen februari 2021 en maart 2022 verkocht Hino 13.000 van deze trucks in Japan, goed voor bijna een kwart van de binnenlandse verkoop.

Emissiefraude

Het balletje ging rollen toen in 2018 problemen ontstonden bij certificeringsprocedures voor motoren die naar Noord-Amerika werden geëxporteerd. Hino stelde vervolgens zelf een onderzoek in. Daaruit bleek dat de fraude terugging tot oktober 2003. In totaal zouden meer dan 640.000 trucks betrokken zijn.

Het bestuur van Hino ging diep door het stof en beloofde een grondige reorganisatie. Hino is sinds 2001 een dochteronderneming van Toyota. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en produceerde in 2021 ruim 170.000 voertuigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement