Dat meldt een woordvoerder van het bedrijf aan Duitse media. De machines worden weer opgestart en over een week moet de fabriek gebruiksklaar zijn.

SKW staakte de productie drie weken geleden vanwege de hoge energieprijzen. Volgens de fabriek, die ook ammoniak en stikstofmeststoffen produceert, was het niet langer rendabel om AdBlue aan te maken. SKW wil wel eerst stappen vanuit de overheid zien voordat ze de productie volledig hervatten.

Dreigend tekort

In de Duitse transportsector leidde het stilleggen tot zorgen over een mogelijk tekort aan de vloeistof. Dieseltrucks hebben AdBlue nodig om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen om te voldoen aan de emissienormen. Die zorgen namen toe toen SKW vorige week berichtte dat ze nog een voorraad aan AdBlue hadden voor slechts twee weken.

Dat SKW de productie nu weer oppakt, is ook een opluchting voor de Nederlandse transportsector. Yara International, in Nederland de grootste producent van AdBlue, legde de productie van AdBlue namelijk ook grotendeels stil. Dit alles leidde tot een verdubbeling van de prijs, hoewel er volgens verkopers en tankstations van een tekort geen sprake was.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement