Truckmakers MAN en Scania doen activiteiten Rusland van de hand

Oekraïne-oorlog

Vrachtwagenproducent Traton, het bedrijf achter merken als Scania en MAN, doet zijn Russische verkoop- en financieringsactiviteiten van de hand. Dit vanwege de Russische inval in Oekraïne. Het dochterbedrijf van Volkswagen verwacht een extra last als gevolg van de terugtrekking van bij elkaar 550 miljoen euro.

hvo scania
Foto: Scania

Traton verwacht de verkoop van de divisies begin volgend jaar af te ronden. De afschrijving zal volgens het bedrijf geen impact hebben op de winstmarges.

Vanwege de impact van de oorlog in Oekraïne schreef Traton eerder al 113 miljoen euro af. Dat had onder meer te maken met extra kosten die het bedrijf moest maken. Zo waren er eerder niet genoeg kabelbomen beschikbaar. Voor deze op maat gemaakte strengen met duizenden elektrische kabels, waaraan onder meer de motor en allerhande sensoren verbonden worden, is Traton deels afhankelijk van onderdelen uit Oekraïne.

De fabrieken van Traton in Duitsland en Polen lagen eerder dit jaar een tijd stil. Het bedrijf rekende er destijds op dat de productie dit jaar tot 20 procent lager zou kunnen uitvallen, werd gemeld.

Truckmakers MAN en Scania doen activiteiten Rusland van de hand | NT

Truckmakers MAN en Scania doen activiteiten Rusland van de hand

Oekraïne-oorlog

Vrachtwagenproducent Traton, het bedrijf achter merken als Scania en MAN, doet zijn Russische verkoop- en financieringsactiviteiten van de hand. Dit vanwege de Russische inval in Oekraïne. Het dochterbedrijf van Volkswagen verwacht een extra last als gevolg van de terugtrekking van bij elkaar 550 miljoen euro.

hvo scania
Foto: Scania

Traton verwacht de verkoop van de divisies begin volgend jaar af te ronden. De afschrijving zal volgens het bedrijf geen impact hebben op de winstmarges.

Vanwege de impact van de oorlog in Oekraïne schreef Traton eerder al 113 miljoen euro af. Dat had onder meer te maken met extra kosten die het bedrijf moest maken. Zo waren er eerder niet genoeg kabelbomen beschikbaar. Voor deze op maat gemaakte strengen met duizenden elektrische kabels, waaraan onder meer de motor en allerhande sensoren verbonden worden, is Traton deels afhankelijk van onderdelen uit Oekraïne.

De fabrieken van Traton in Duitsland en Polen lagen eerder dit jaar een tijd stil. Het bedrijf rekende er destijds op dat de productie dit jaar tot 20 procent lager zou kunnen uitvallen, werd gemeld.