Volvo gebruikte de productielijn ook al voor elektrische vrachtwagens met een maximaal toelaatbaar treingewicht tot 16,7 en 27 ton. Nu komen daar drie trucks met een GCW van 44 ton bij: de elektrische varianten van de FH, FM en FMX. Volgens Volvo kunnen deze vrachtwagens 300 kilometer afleggen op een acculading. De accu’s worden geleverd door Samsung.

Massaproductie

Volvo is de eerste truckfabrikant die zware e-trucks in serie gaat produceren. Dat is mogelijk doordat gebruik wordt gemaakt van de bestaande productielijn. ‘In theorie kunnen we onze volledige productiecapaciteit inzetten voor e-trucks’, zei Henrik Engdahl, director business development, vorig jaar tijdens de testdag van de e-trucks.

‘Tijdens de assemblage kan de monteur zowel een diesel als een elektromotor erin zetten. De motor zit op precies dezelfde plek. Dat geldt ook voor de keuze tussen een dieseltank of de accupacks. Het voertuig is modulair opgebouwd, het platform is hetzelfde. Dus alle opties zijn ook hetzelfde.’

Groene ambities

Volvo steekt haar groene ambities niet onder stoelen of banken. Volgens Volvo-president Roger Alm zijn er al 1.000 eenheden van de zware elektrische trucks verkocht. ‘We verwachten dat dit volume de komende jaren aanzienlijk zal toenemen’, aldus Alm. ‘Tegen 2030 moet minstens 50 procent van de vrachtwagens die we wereldwijd verkopen elektrisch zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement