De terugkeerplicht voor trailers maakte in juni onverwacht zijn opwachting in een door Brussel opgestelde toelichting op het Mobiliteitspakket. Daaruit bleek dat niet alleen trucks periodiek naar het land van registratie terug moeten keren, maar ook getrokken materieel. Dat is echter niet langer het geval, stelt de woordvoerder van de Europese Commissie nu.

De bepaling dat die verplichting geldt voor ‘trailers en semi-trailers’ is inmiddels verwijderd uit de toelichting. ‘Die maakt nu duidelijk dat de terugkeerplicht geldt voor voertuigen die ter beschikking staan van een transportonderneming’, zegt de woordvoerder.

Volgens de zegsvrouw vallen ook voertuigcombinaties onder die definitie, ‘maar de verplichting geldt zeker niet voor individuele opleggers die dienen als transporteenheid voor vervoer over de weg of via andere modaliteiten.’

Vraagtekens

De verplichte thuisreis voor trailers en aanhangers leidde afgelopen zomer tot verbazing en grote vraagtekens bij onder meer TLN en transportorganisaties in Polen en Denemarken. TLN wees er destijds op dat opleggers geen tachograaf hebben, waardoor het onduidelijk was hoe lidstaten hierop moesten gaan handhaven.

De terugkeerplicht voor trucks is een van de meest bediscussieerde maatregelen uit het Mobiliteitspakket van de Europese Unie. Bedrijfsmatig gebruikte voertuigen zwaarder dan 2,5 ton moeten volgens de regel elke acht weken terugkeren naar het land van vestiging. De verplichting geldt sinds februari van dit jaar.

De verplichting ligt extra onder vuur sinds uit een rapport bleek dat ze goed is voor bijna 3 miljoen extra vrachtwagenkilometers per jaar. Daar komt nog een fors aantal kilometers bij als ook alle lege trailers elke acht weken naar het land van registratie zouden moeten terugkeren, betoogden tegenstanders van de maatregel eerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement