De Rai Vereniging meldt dat overleg met onder meer het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nog geen groen licht heeft opgeleverd voor de langere trucks.
Er is nog nader onderzoek nodig naar het effect van een langere cabine op het bochtengedrag (de zogenoemde bestreken baan), en naar de vraag of een langere truck snel genoeg een spoorwegovergang kan oversteken, zo meldt de Rai Vereniging. Voorlopig blijft daardoor de maximale lengte van 25,25 meter voor een LZV gelden, ook als de trekker een verlengde cabine heeft.
Sinds november vorig jaar mogen vrachtauto’s met een meer aerodynamische cabine in Nederland langer zijn dan combinaties met een standaard cabine. De vernieuwde XF, XG en XG plus van DAF hebben allemaal zo’n extra lange cabine.
Brandstofverbruik
Met een rondere, meer aerodynamische voorkant kan het brandstofverbruik van een truck met 10% verlaagd worden, zo bleek eerder uit onderzoek. In 2020 besloot de Europese Commissie dat die verlenging niet ten koste mag gaan van de laadlengte. Brussel heeft daarom een uitzondering voor verlengde cabines gemaakt in de wetgeving.
Trucks met een verlengde cabine zijn te herkennen aan het typeplaatje met de tekst ’96/53/EC article 9A compliant’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?