Nederland loopt achter met ‘refurbished’ banden

Hergebruik

Het marktaandeel van vernieuwde bedrijfswagenbanden in Nederland ligt een stuk lager dan in de omringende landen. Brancheorganisatie Vaco wil daarom dat de politiek meer doet om vernieuwing te stimuleren.

vrachtwagen banden
Foto: Pixabay

In Nederland rijdt 20% van het personen- en vrachtvervoer op vernieuwde banden. In Duitsland is dat 28%, in Frankrijk 35% en in de VS rijdt zelfs de helft op vernieuwde banden.

Volgens de Vaco is er dus een wereld te winnen. Woensdag is er in Den Haag een commissiedebat circulaire economie, waar de organisatie het onderwerp onder de aandacht wil brengen. ‘Als de Nederlandse overheid bandenvernieuwing stimuleert, zoals in Duitsland en Frankrijk ook het geval is, ontstaat op kortere termijn meer circulariteit in zowel het personen- als vrachtvervoer’, stelt de belangenbehartiger in een persbericht.

De basis van vernieuwde bedrijfswagenbanden komt van bestaande, gebruikte banden. Iets minder dan de helft van oorspronkelijk kwalitatief goede nieuwe banden komt in aanmerking voor hergebruik, waarbij ze worden voorzien van een nieuw loopvlak. Volgens Vaco wordt zo per band 70 liter olie bespaard.

Nederland loopt achter met ‘refurbished’ banden | NT

Nederland loopt achter met ‘refurbished’ banden

Hergebruik

Het marktaandeel van vernieuwde bedrijfswagenbanden in Nederland ligt een stuk lager dan in de omringende landen. Brancheorganisatie Vaco wil daarom dat de politiek meer doet om vernieuwing te stimuleren.

vrachtwagen banden
Foto: Pixabay

In Nederland rijdt 20% van het personen- en vrachtvervoer op vernieuwde banden. In Duitsland is dat 28%, in Frankrijk 35% en in de VS rijdt zelfs de helft op vernieuwde banden.

Volgens de Vaco is er dus een wereld te winnen. Woensdag is er in Den Haag een commissiedebat circulaire economie, waar de organisatie het onderwerp onder de aandacht wil brengen. ‘Als de Nederlandse overheid bandenvernieuwing stimuleert, zoals in Duitsland en Frankrijk ook het geval is, ontstaat op kortere termijn meer circulariteit in zowel het personen- als vrachtvervoer’, stelt de belangenbehartiger in een persbericht.

De basis van vernieuwde bedrijfswagenbanden komt van bestaande, gebruikte banden. Iets minder dan de helft van oorspronkelijk kwalitatief goede nieuwe banden komt in aanmerking voor hergebruik, waarbij ze worden voorzien van een nieuw loopvlak. Volgens Vaco wordt zo per band 70 liter olie bespaard.