Volgens de Europese koepelorganisatie voor autologistiek ECG hebben zes grote autotransporteurs inmiddels 1.500 trucks uit de operatie genomen, waarvan het grootste deel als schroot is afgedankt. Dat is 27% van de totale vloot van deze vervoerders. Nog eens 5% tot 10% staat stil omdat er geen chauffeurs zijn om ze te besturen. Bovendien hebben veel charters de sector ook de rug toegekeerd.

ECG-directeur Mike Sturgeon schetst in een verklaring een uiterst pessimistisch beeld van de sector. De autologistiek wordt hard geraakt door het chauffeurstekort waardoor het vervoer van auto’s in Europa voor een belangrijk deel vastloopt. De vervoerscapaciteit is inmiddels met een derde afgenomen ten opzichte van de jaren voor de coronacrisis, zegt hij.

Spotmarkt

Het gevolg is dat invoerterminals vol staan en Europese fabrikanten hun auto’s niet kwijt kunnen. De OEM’s zoeken hun heil daarom meer en meer op de spotmarkt, een ontwikkeling die volgens ECG-president Wolfgang Göbel leidt tot disruptie en een lagere efficiëntie in de markt. ‘Spotvervoer werkt niet in onze business’, zegt hij. ‘We moeten de contractlogistiek weer op gang zien te brengen.’

Hoewel het dramatische tekort aan chauffeurs de directe aanleiding is voor het dumpen van voertuigen door autotransporteurs, speelt ook mee dat het wagenpark bij veel ondernemers fors verouderd is. De afgelopen jaren hebben zij niet of nauwelijks geïnvesteerd in hun vloot en de sterk oplopende kosten komen daar nu bovenop.

De crisis in de autologistiek had volgens de ECG niet op een slechter moment kunnen komen want juist nu is er herstel zichtbaar in de automotive markt. De afgelopen jaren kreeg de autologistiek nog te maken met wegvallende volumes doordat fabrieken hun deuren moesten sluiten als gevolg van corona en het tekort aan chips en grondstoffen. ‘Nu zijn de rollen omgedraaid en moeten fabrikanten op zoek naar capaciteit in een gekrompen markt’, aldus de ECG.

Minimum-volumes

Sturgeon waarschuwt autofabrikanten voor uitval van de dienstverlening. ‘Er is een levensgroot risico dat wij niet langer de capaciteit hebben om jullie voertuigen te vervoeren’, zegt hij. ‘En de situatie wordt eerder slechter dan beter.’ Volgens de ECG is een betere verdeling van de risico’s in de sector hard nodig. Dat zou dan moeten gebeuren in de vorm van contracten met afspraken over minimum-volumes en compensatie voor kostenstijgingen.

Het gaat volgens de brancheorganisatie jaren duren voor de capaciteit in de autologistiek weer op peil is en transporteurs voldoende vertrouwen hebben om weer te gaan investeren in hun wagenpark. Sturgeon: ‘Gelukkig begrijpen sommige fabrikanten de problemen en passen zij hun contracten aan. Helaas zijn er ook partijen waar de inkopers geen voeling lijken te hebben met de operatie.’

De ECG vertegenwoordigt naar eigen zeggen 140 logistieke dienstverleners in het automotive vervoer, in totaal goed voor een omzet van ruim 21 miljard euro en 93.000 medewerkers. Samen beschikken die bedrijven over 23.000 trucks, 22 binnenvaartschepen, 360 car-carriers en ruim 15.000 spoorwagons.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement