Bij de FNV stemde 75% voor het voorstel, 22% tegen en 3% onthield zich van stemming. Bij de CNV stemde een meerderheid van 71% in met het voorstel.

Het akkoord omvat naast een salarisverhoging van 7,5% eenzelfde stijging van de verblijfskosten en een eenmalige uitkering van 250 euro. Ook wilden de werkgevers afspreken om 100% van alle cursustijd voor code-95-trainingen te vergoeden, waarbij deze uren niet meetellen voor het bepalen van de overuren of in aanmerking komen voor een toeslag voor werken op zaterdag of zondag.

Onderdeel van de afspraken is ook het opstellen van een gezamenlijke ‘toekomstagenda’, die in het teken staat van modernisering van de cao. Gesprekken over belangrijke thema’s zoals werving van personeel, handhaving, duurzame inzetbaarheid, vereenvoudiging van de cao, de opbouw van het loonhuis en andere onderwerpen zouden dan volgend jaar moeten plaatsvinden.

Eindbod

De werkgeversorganisaties TLN en VVT kwamen drie weken geleden met het eindbod. Zowel FNV als CNV legden dat voorstel vervolgens met een neutraal advies voor aan de achterban waarna de leden zich er de afgelopen weken over konden uitspreken. De FNV gaf daarbij aan dat het alternatief is dat de werknemers massaal in actie komen.

De FNV had naast een loonsverhoging geëist dat er afspraken komen voor automatische prijscompensatie vanaf 2024. Dat is voor de werkgeversorganisaties echter onbespreekbaar.

De huidige cao loopt eind dit jaar af. Die afspraken kwamen vorige zomer tot stand na maandenlang moeizaam onderhandelen. De werknemers kregen er toen per 1 juli 3,5% bij, met nog eens een verhoging van 3,25% per 1 januari van dit jaar.

Onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zoals de cao volledig heet, vallen ruim 160.000 mensen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement