Dat werd duidelijk op de Lean&Green Summit, vorige week in Utrecht. Op het jaarlijkse event worden de sterren van Lean&Green uitgedeeld. Het is een soort keurmerk voor duurzaamheid, opgezet door Connekt en Topsector Logistiek. De sterren worden toegekend aan transportbedrijven die hun uitstoot het afgelopen jaar dusdanig hebben teruggedrongen dat ze voldoen aan de criteria voor een of meerdere sterren.

Het programma is uitgerold in verschillende landen in Europa en wil volgend jaar ook uitbreiden naar de Verenigde Staten. Bedrijven kunnen deze sterren verdienen door over te stappen op elektrische voertuigen, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Zuiniger

Lading vervoeren kan namelijk nog een stuk zuiniger met dieseltrucks. Interface Tapijttegels, een van de bedrijven die dit jaar een tweede Lean&Green-ster toegekend kreeg, bezuinigde bijvoorbeeld op brandstof door grotere combinaties in te zetten voor transport.

Wie geen aanpassing aan het wagenpark wil doen, kan ook het rijgedrag nog eens onder ogen nemen. Efficiënter rijden kan namelijk tot wel 10% schelen in het brandstofverbruik. Coaching en trainingen winnen aan populariteit om bestuurders bewust te maken van hun rijgedrag. Om de chauffeurs te stimuleren, zijn er ook allerlei systemen in omloop die het verbruik bijhouden.

Modal shift

Op de summit presenteerden ING en TVM een rapport van een onderzoek naar CO2-reductie in de transportsector, uitgevoerd door Panteia. Volgens het onderzoeksinstituut zouden transporteurs zich niet moeten blindstaren op zero emissie, elektrische trucks en alle beperkingen die dat met zich meebrengt. In plaats daarvan raadt Panteia aan om meer gebruik te maken van de andere CO2-reducerende maatregelen, die nu al breed beschikbaar zijn.

In het rapport komt ook de modal shift als optie naar voren, het overschakelen op binnenvaart of spoorvervoer. Scheuten Glas is een van de bedrijven die daarover kan meepraten. Er was eerst vrees dat de glasplaten zouden breken bij vervoer per trein. Uiteindelijk lukte het door technische aanpassingen aan de trailers toch binnen een jaar om de omschakeling te maken. Het bedrijf vervoert nu circa 40% van de glasplaten per spoor vanuit de fabriek in Polen naar Nederland, naar eigen zeggen tegen dezelfde kostprijs.

Welwillende chauffeurs

Om over te stappen op elektrisch rijden, moet de chauffeur dat natuurlijk ook willen. Voor bestuurders die al dertig of veertig jaar in een dieseltruck rijden, is het even wennen. Dat merkte Monique Visscher van CWS ook op. Het bedrijf levert onder meer hygiëneproducten voor toiletten en bedrijfskleding en schakelde deels over naar een elektrisch wagenpark.

Volgens Visscher was begeleiding belangrijk bij de overschakeling, vertelt ze tijdens een van de kennissessies. ‘Als je er zelf enthousiast over bent, worden de chauffeurs dat uiteindelijk ook. Inmiddels vechten ze om wie er in de elektrische truck mag rijden.’ Ook zijn de elektrische trucks wat luxer uitgevoerd, zo is er bijvoorbeeld stoelverwarming aanwezig.

Netcapaciteit

Bij een overstap op een elektrisch wagenpark, moeten transporteurs ook de laadinfrastructuur onder de loep nemen. Niet overal is genoeg netcapaciteit beschikbaar en waar uitbreiding wel mogelijk is, duurt dat lang en kost het veel geld. Dat bleek wel uit de kennissessie die Vattenfall en Mobilyze hielden.

Middels een eenvoudige berekening achterop een bierviltje, konden de aanwezige ondernemers zien hoeveel vermogen ze nodig hebben om volledig over te schakelen op elektrisch. Het leverde astronomische cijfers op. Het benodigde vermogen kan weliswaar wat beperkt worden met laadstrategieën en batterijen, maar dat elektrische vrachtwagens nog niet voor iedereen zijn weggelegd, werd wel duidelijk.

De stap naar elektrisch is voor veel transporteurs te ingewikkeld en te duur om nu al te nemen. Het beleid en de techniek zijn in ontwikkeling, maar gaan volgens het rapport van Panteia niet snel genoeg. Op lange termijn is zero emissie wel de oplossing, maar daarvoor moeten nog wel de nodige drempels genomen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement