Het verlies nam vorig jaar toe, ondanks loonsubsidie, een lagere belastingaanslag en een stevige kostensparing van 8,5 miljoen euro, waarbij er hoofdzakelijk bij de kantoororganisatie banen verdwenen. Volgens de directie bleef een herstel van het autovervoer vorig jaar uit door problemen bij de toeleveranciers ‘waardoor de productie van nieuwe auto’s verder is gereduceerd’. Het leverde een verdere omzetdaling op van ruim 9 miljoen euro. Vergeleken met het pre-coronajaar 2019, toen er nog een nettowinst van 1 miljoen euro kon worden geschreven in de boeken, is het totale omzetverlies 26,6 miljoen euro.

‘Dubbel geraakt’

Koopman, dat voor 70% van de inkomsten afhankelijk is van de automotive sector, zegt door de coronacrisis van 2020 en 2021 ‘dubbel geraakt’ te zijn. Zo waren er eerst de sluitingen van autofabrieken en later de teruggang in de verkoop van nieuwe auto’s.

Deze negatieve effecten van de pandemie kwamen bij de oude bedrijfsrisico’s: het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel, zoals chauffeurs en monteurs, en de grote afhankelijkheid van een relatief klein aantal belangrijke klanten zoals autofabrikanten, importeurs en leasingmaatschappijen.

Continuïteit

Ondanks het oplopend verlies is er bij de directie ‘geen aanleiding geweest om zich directe zorgen te maken over de continuïteit van Koopman Logistics Group’. Zo is de vermogenspositie door verdere afschrijvingen op het rollend materieel verbeterd en is het bedrijf niet gestopt met de ‘strategische richting’. Het gaat daarbij om het aanbieden van logistieke activiteiten met een grotere toegevoegde waarde ‘zoals complete transportoplossingen van enkele colli tot volle trailerlading’ door de divisie Cargo Logistics. ‘Voor autotransport betekent dit een beter serviceniveau met kortere levertijden in de Benelux’, aldus de directie.

Daarnaast blijven belangrijke aandachtspunten van het bestuur de verbetering van de operationele kasstromen en de liquiditeit, blijkt uit de jaarrekening.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement