Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde wetsvoorstel voor de nieuwe emissienormen, waarbij zowel zware voertuigen als personenwagens en bestelauto’s onder één norm gaan vallen: Euro 7. Brussel stapt dus af van de aanduiding met Romeinse cijfers voor zwaar vervoer. De Europese Commissie wil dat vrachtwagens en bussen vanaf 1 juli 2027 voldoen aan de aangescherpte eisen.

Meetmethoden

De Commissie heeft de uitstoot van banden en remmen opgenomen omdat door de opkomst van zero-emissie de uitstoot van uitlaatgassen uiteindelijk vrijwel zal verdwijnen. In 2050 komt 90% van alle emissies voor rekening van banden en remmen, stelt de Commissie. Bovendien zijn auto- en truckbanden nu al de grootste bron van microplastics in het milieu. Brussel zegt volgend jaar met normen en de bijbehorende meetmethoden voor banden te komen.

Ook de andere plafondwaarden worden onder Euro 7 aangescherpt. De Commissie verwacht dat de NOx-uitstoot door bussen daardoor in 2035 met 56% is gereduceerd. De emissie van fijnstof uit de uitlaat zou met 39% dalen.

200.000 kilometer

Voertuigen moeten verder langer blijven voldoen aan de normen. Onder Euro 6 (personenauto’s) en Euro VI (trucks en bussen) geldt een minimum van 100.000 kilometer. Onder Euro 7 gelden de normen tot 200.000 voertuigkilometers.

De automobielkoepel Acea noemt de normen voor trucks ‘wreed’. Brussel negeert met de plannen de verschuiving naar zero-emissievoertuigen, stelt de organisatie. Bovendien gaat het voorstel voorbij aan de komende CO2-doelen voor zwaar vervoer.

‘Om te kunnen voldoen aan Euro 7 moeten truckfabrikanten meer middelen steken in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren’, Zegt ceo Martin Lundstedt van Volvo Group in een reactie. ‘Dat gaat ten koste van investeringen in batterij-elektrische en waterstoftrucks. De normen hinderen zo de transitie naar zero-emissie.’

2.700 euro duurder

Eind oktober bleek uit een uitgelekte versie van het voorstel al dat vrachtwagens door de nieuwe norm ongeveer 2.700 euro duurder worden. De kosten voor de sector over een periode van 25 jaar komen daarmee op 18 miljard euro, zo schrijft de Commissie in de voor het plan opgestelde effectstudie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement