De IRU vreest dat de eisen leiden tot fors duurdere voertuigen. De Europese Commissie heeft berekend dat een vrachtwagen door Euro 7 gemiddeld 2.700 euro duurder wordt. Volgens de IRU kan dat echter ook veel meer zijn. ‘In sommige gevallen moeten voertuigen helemaal opnieuw ontwikkeld worden, met disproportioneel hoge kosten tot gevolg.’
Lobbydirecteur Raluca Marian van de transportorganisatie verwacht dat te strenge eisen ertoe leiden dat fabrikanten minder snel nieuwe technologie ontwikkelen. Bovendien worden transportondernemers zo ontmoedigd om te investeren in verduurzaming. ‘Dat helpt niet om meer schone voertuigen op de weg te krijgen.’
Nieuw in Euro 7 zijn de normen voor remmen en banden. Hoewel de IRU het naar eigen zeggen belangrijk vindt dat ook emissies van deze voertuigonderdelen aan te pakken, roept het huidige voorstel volgens de organisatie veel vragen op.
Slijtage
Marian: ‘Wat gebeurt er als een vervoerder een Euro-7-truck koopt en een jaar later banden van lagere kwaliteit plaatst? Zijn Euro-7-trucks straks niet meer welkom in milieuzones als banden of remmen slijtage vertonen?’
Vorige week waarschuwde automobielkoepel Acea al voor hoge kosten door strenge emissienormen. Als fabrikanten meer middelen moeten steken in verduurzaming van verbrandingsmotoren, kan dat de ontwikkeling van zero-emissietechnologie in de wielen rijden, aldus de brancheorganisatie.
Lees ook: Ook banden en remmen moeten schoner met Euro 7
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?