De IRU waarschuwt dat Europa tegen 2026 een tekort heeft van meer dan twee miljoen chauffeurs, met gevolgen voor de helft van alle goederentransport. 30% van de chauffeurs is in 2026 met pensioen, het aantal jongere vervangers ligt echter 4 tot 7 keer lager. Die groeiende kloof tussen vertrekkende en nieuwe chauffeurs gaat het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs verdrievoudigen tot meer dan 60% in 2026. Met name jongeren en vrouwen worden niet bereikt in de werving van nieuwe chauffeurs.

Kosten moeten omlaag

Aan de lonen ligt het niet, stelt de IRU. Het salaris van bestuurders ligt fors hoger dan de gemiddelde minimumlonen. Als maatregel stelt de federatie voor om de minimumleeftijd voor het behalen van het rijbewijs in alle EU-landen te stellen op 18 jaar. Ook moeten de kosten voor een chauffeursopleiding omlaag.

‘In Frankrijk kost een vrachtwagenrijbewijs 5.300 euro, meer dan drie keer het gemiddelde minimummaandloon, terwijl in Duitsland een busrijbewijs gemiddeld 9.000 euro kost, meer dan vier keer het minimummaandloon.’

Ook de veiligheid op vrachtwagenparkings moet verbeteren, met name om het beroep voor vrouwelijke chauffeurs aantrekkelijker te maken. Slechts 3% van de bestaande vrachtwagenparkings in de EU is gecertificeerd als zijnde veilig, stelt het rapport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement