‘De toekomst ziet er somber uit’, schrijft Elvis-ceo Nikolja Grabowski. De Duitse economie stevent volgens hem af op een recessie en de vooruitzichten worden almaar slechter.

Grabowski wijst op de hoge inflatie, toenemende personeelskosten en een afnemende vraag naar vervoer door economische onzekerheid. Die moeilijkheden komen bovenop de aanzienlijke verslechtering van de financiële situatie bij veel transportbedrijven in de afgelopen periode. ‘In deze situatie weegt de hoge inflatie twee keer zo zwaar’, zegt hij.

Het is daarom nu niet de tijd om langetermijninvesteringen te doen, stelt Grabowski. Hij adviseert expediteurs en vervoerders dan ook om beslissingen daarover te heroverwegen en indien mogelijk uit te stellen.

Flexibiliteit

‘In plaats daarvan zouden de transportbedrijven dringend hun mogelijkheden moeten vergroten om capaciteit te flexibiliseren en de efficiëntie te verbeteren, vooral in de contractlogistiek.’ Dat kan volgens Grabowski onder meer door in te zetten op digitalisering.

Elvis roept vervoerders daarnaast op om de banden met opdrachtgevers verder aan te halen en afspraken te maken om snel op veranderingen te kunnen reageren. Grabowski. ‘Dit geldt voor zowel prijs- als capaciteitsontwikkeling.’

Elvis beschikt naar eigen zeggen over het grootste transportnetwerk in Europa. Dat omvat 230 partners die samen goed zijn voor 17.000 trucks, meer dan 21.000 trailers en 3 miljoen vierkante meter aan opslagruimte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement