Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag aan de Tweede Kamer. In eerste instantie trekt ze hier 22 miljoen euro voor uit.

De subsidieregeling gaat naar verwachting begin 2024 van start. De kern is dat plannen subsidie krijgen als zowel een tankstation gebouwd wordt, als de bijbehorende vrachtwagens aangeschaft worden. De staatssecretaris mikt op twintig tot 25 trucks per tankstation. ‘Dat kan ook in samenwerking tussen partijen. Zo komt vraag en aanbod tegelijkertijd tot stand, en kunnen op steeds meer plekken in het land rendabele waterstoftankstations het levenslicht zien.’

De 22 miljoen euro die Heijnen uittrekt voor de subsidieregeling is naar schatting voldoende om op vijf tot tien plekken in het land tankstations met bijbehorende vrachtwagens van de grond te krijgen. Het exacte aantal hangt af van de precieze projectvoorstellen die ingediend worden.

Meer nodig

Volgens Heijnen is meer nodig om waterstof grootschalig van de grond te krijgen en de klimaatdoelen te halen. De bewindsvrouw verkent daarom de komende periode hoe er meer budget beschikbaar kan komen.

Er zijn in ons land nu veertien waterstoftankstations, die lang niet allemaal zijn ingericht op zware vrachtwagens. Europese regelgeving schrijft voor dat er meer waterstof gebruikt moet worden in de industrie en in de transportsector. In de hele EU moet langs de snelweg elke 100 tot 150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement