RWG kondigde de piektoeslag eerder deze maand aan. Wegvervoerders die tussen zes uur ‘s ochtend en zes uur in de avond een container willen halen of brengen, moeten daarvoor vanaf 1 februari 15 euro betalen aan de terminal.

De Vern heeft RWG in een brief laten weten dat zijn achterban het plan niet zal accepteren. ‘Het is een verdienmodel over de ruggen van transportbedrijven’, zegt De Waardt. ‘De transporteur moet vervolgens maar zien waar hij het geld vandaan haalt. En de kosten zijn al zo hoog. In onze brief staat duidelijk: wij werken hier niet aan mee.’

Volgens RWG is de toeslag nodig in verband met de drukte op de terminal gedurende de dag. De stuwadoor verwacht zo meer spreiding aan te kunnen brengen in het aan- en afleveren van containers via de weg.

Wensdenken

‘Dat is wensdenken’, stelt De Waardt. ‘Ik snap dat het druk is, maar je gaat toch niet de vervoerder daarvoor belasten? Het is voor transporteurs zinloos om in de avond of nacht containers op te halen, want de ontvangers in het achterland zijn dan gesloten. Ook komen chauffeurs in de knel met de rij- en rusttijden als ze na zessen moeten gaan rijden.’

De Waardt hoort van containertruckers dat ze bereid zijn om de zaak op de spits te drijven als RWG de plannen doorzet. In het ergste geval zullen zij de terminal dan gaan mijden. ‘Dan komen we gewoon niet meer’, stelt De Waardt. ‘Wij hebben RWG niet nodig.’

Ook de de Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV), dat een samenwerkingsverband is van TLN en de Verenigde Zeecontainer Vervoerders (VZV), ziet niets in de piektoeslag. Van een boycot, zoals de Vern suggereert, wil secretaris Jeroen de Rijcke van de AZV echter niets weten. ‘Als het allemaal doorgaat, zullen vervoerders de toeslag moeten doorbelasten.’

Onnodig belast

De Rijcke vreest verder dat andere terminals het voorbeeld van RWG zullen volgen. ‘Het enige dat hiermee wordt bereikt, is dat buiten alle logistieke problemen met betrekking tot containers, de Rotterdamse haven nog verder onnodig wordt belast.’

De AZV is nog bezig om juridisch advies in te winnen over de zaak. De Rijcke: ‘We adviseren containerwegvervoerders om niet akkoord te gaan met de voorwaarden totdat goed getoetst is of het allemaal kan en mag. Dat hebben we ook aan RWG en de betaalpartij Secure Logistics laten weten.’

RWG reageerde vrijdag niet op het verzoek om een reactie.

Lees ook: RWG komt in februari met 15 euro piektoeslag voor containertruckers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement