Bij TIR-vervoer (Transports Internationaux Routiers) worden de douanehandelingen in de kantoren verricht en niet bij de grensovergang. De chauffeur hoeft alleen maar het TIR-carnet in te vullen en het te laten afstempelen door de douane bij vertrek, grenspassages en aankomst. Het systeem wordt nu ook al gebruikt, maar trucks met een TIR-bordje moeten net als andere vrachtwagens in de file voor de grens aansluiten. De IRU wil dat er speciale rijbanen voor TIR-vervoer komen.

‘Door TIR-verkeer voorrang te geven, kan het aantal vrachtwagens dat vracht van Oekraïne naar de EU kan vervoeren, verdubbelen tot verdrievoudigen’, zegt Umberto de Pretto, secretaris-generaal bij de IRU. ‘Dit zou een enorm verschil maken voor de goederenstromen tussen het door oorlog geteisterde Oekraïne en de rest van de EU, en het zou ook de druk op chauffeurs en grens- en douanepersoneel verlichten.’

TIR werd voor het openstellen van de Europese grenzen veel gebruikt, maar komt de laatste jaren minder vaak voor in de EU. Zowel de EU-lidstaten als Oekraïne hebben de TIR-overeenkomst van de VN ondertekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement